Parafia, która nosi imię św. Proroka Eliasza, stanowi istotny element życia duchowego społeczności prawosławnej w Białymstoku. Przynależy ona do dekanatu Białystok, który jest częścią diecezji białostocko-gdańskiej, co podkreśla jej znaczenie w ramach lokalnej struktury kościelnej.
Na terenie tej parafii znajduje się jedna cerkiew, a mianowicie:
- cerkiew św. Proroka Eliasza w Białymstoku – cerkiew parafialna,
Warto zaznaczyć, że na osiedlu Dojlidy Górne, na skrzyżowaniu ulic Milowej i Wigierskiej, w dniu 16 września 2012 roku rozpoczęto budowę cerkwi filialnej. Nowa świątynia nosi wezwanie św. Męczennika Archimandryty Grzegorza, co stanowi istotny krok w rozwoju duchowości oraz życia religijnego w tej okolicy.
Historia
Obecnie Dojlidy stanowią integralną część miasta Białegostoku, a ich historia sięga połowy XV wieku. To właśnie wówczas założycielem tej miejscowości został potomek szanowanego żmudzkiego rodu Raczko Tabutowicz. W XVI wieku obszar ten obejmował już dwie wsie: Dojlidy i Białystok, które znajdowały się pod władem dwóch synów Tabutowicza. W kolejnych latach miejscowość przeszła pod zarząd takich rodzin jak Chodkiewiczowie, Sapiehowie, Rudzkie, Radziwiłłowie i wielu innych.
W XIX wieku, w miarę rozwoju osady przemysłowej, zaczęto używać nazwy „Dojlidy Fabryczne”. Zjawisko to świadczyło o dużym znaczeniu przemysłu tekstylnego na tym terenie. Parafia prawosławna w Dojlidach miała swoje korzenie już w początkach istnienia osady. Warto zaznaczyć, że od XVII wieku aż do 1839 roku, parafia ta funkcjonowała w ramach Kościoła unickiego.
W czasie I wojny światowej działalność parafii została znacząco zakłócona, gdyż przeważająca liczba prawosławnych mieszkańców opuściła swoje domostwa w poszukiwaniu bezpieczeństwa – co określane jest mianem bieżeństwa. Po wojnie, w okresie międzywojennym, cerkiew została zburzona, a budynki parafialne trafiły w ręce rzymskich katolików, a miejscowi wierni zostali przypisani do parafii św. Mikołaja.
W wyniku dużych wysiłków, w 1946 roku ruszyły starania mające na celu reaktywację parafii, co udało się zrealizować w 1951 roku. Jam ogromny wkład w rozwój parafii dojlidzkiej miał ksiądz Aleksander Tomkowid, który pełnił funkcję proboszcza przez 27 lat. Również ksiądz Mikołaj Borowik, będący długoletnim proboszczem, włożył wiele wysiłku w rozwój tej wspólnoty parafialnej.
Świątynia parafialna
W 1874 roku, prawosławny baron Rydygier zdecydował się na budowę kaplicy-grobowca na cmentarzu. To był szczególny gest pamięci, ponieważ w tym miejscu pochował swojego tragicznie zmarłego syna, który był kapitanem armii rosyjskiej stacjonującym we Francji. Później dołączyły do niego również jego żona oraz brat.
W latach 1953-1970 obszar przedmieść Białegostoku, zwany Dojlidami, przeszedł znaczący rozwój, co spowodowało konieczność rozbudowy cerkwi. W 1963 roku położono kamień węgielny pod nową świątynię, która została wzniesiona na fundamentach starszej kaplicy. Prace budowlane trwały przez kilka lat, a oficjalne zakończenie rozbudowy przypadło na rok 1970, kiedy to świątynia zyskała swój obecny wygląd.
Osobny artykuł na temat tej wyjątkowej budowli znajduje się pod linkiem: Cerkiew św. Eliasza w Białymstoku.
Liczba wiernych i zasięg terytorialny
W szczegółowym opisie parafii dojlidzkiej korzystamy z protokołu wizytacji, który został przeprowadzony przez księdza Leona Krasowskiego 25 listopada 1804 roku. Wówczas do tej parafii przynależały takie wsie jak: Ogrodniczki, Nowodworze, Ciasne, Karakule, Sobolewo, Kuriany, Kamionka, Skribicze, Solniki, Dojlidy, Ogrodniczki Dojlidzkie, Olmonty, Horodniany, Zawady, Krywany, Usowicze, Bagnówka, Skorupy, Pieczurki, Sowlany, Sobolewka, Wojnowa, Trakt Hetmański, Korolowy Most oraz miasto Białystok.
W terminologii sakralnej, do parafii przynależało łącznie 459 wiernych, w tym 226 mężczyzn oraz 233 kobiet, zdolnych do przyjęcia sakramentów. Protokół wizytacji zawiera również szczegółowy opis cechujący cerkiew dojlidzką, co podkreśla jej znaczenie w strukturze parafialnej. Na dzień dzisiejszy do parafii należą: Białystok (część), Kuriany, Halickie, Protasy i Zajezierce.
Wykaz proboszczów
W historii parafii niezwykle istotną rolę odgrywali właściciele i zarządcy, którzy piastowali stanowisko proboszcza. Oto lista duchownych, którzy służyli w naszej parafii w minionych latach:
- ks. Onufry Gogolewski, 1828–1850,
- ks. Józef Sosnowski, 1865–1873,
- ks. Aleksander Kiedyś, 1873–1877,
- ks. Lew Zieliński, 1877–1891,
- ks. Józef Szyryński, 1891–1896,
- ks. Flor Sosnowski, 1896–1901,
- ks. Aleksander Kaliszewski, 1901–1915,
Po odzyskaniu samodzielności
- ks. Mikołaj Pasternacki, 1951–1953,
- ks. Aleksander Tomkowid, 1953–1979,
- ks. Aleksy Nesterowicz, 1979–1993,
- ks. Mikołaj Borowik, 1993–2008,
- ks. Anatol Fiedoruk, od 2008.
Przypisy
- Tomasz Tarasiuk: Nowa świątynia w Białymstoku. cerkiew.pl, 17.09.2012 r. [dostęp 08.04.2021 r.]
- Parafia Prawosławna pw. Św. Eliasza [online], www.dojlidy.cerkiew.pl [dostęp 17.08.2016 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Cerkwie":
Parafia św. Sofii Mądrości Bożej w Białymstoku | Parafia Świętego Ducha w Białymstoku | Parafia Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny w Białymstoku | Parafia św. Apostoła Jana Teologa w Białymstoku | Cerkiew św. Jerzego w Białymstoku | Cerkiew św. Marii Magdaleny w Białymstoku | Cerkiew św. Eliasza w Białymstoku | Sobór św. Mikołaja w Białymstoku | Parafia św. Mikołaja w Białymstoku | Cerkiew Mądrości Bożej w Białymstoku | Cerkiew św. Eufrozyny Połockiej w Białymstoku | Parafia św. Jerzego w Białymstoku (prawosławna) | Parafia Wszystkich Świętych w Białymstoku (prawosławna) | Parafia św. Dymitra w Białymstoku | Cerkiew Wszystkich Świętych w Białymstoku | Parafia Zmartwychwstania Pańskiego w Białymstoku (prawosławna) | Cerkiew Zmartwychwstania Pańskiego w Białymstoku | Cerkiew Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny w Białymstoku | Cerkiew Świętego Ducha w Białymstoku | Cerkiew św. Apostoła Jana Teologa w BiałymstokuOceń: Parafia św. Proroka Eliasza w Białymstoku