Maciej Pręczyński, znany również pod wieloma innymi nazwiskami, takimi jak Prączyński, Prencinski, czy Przeczyński, urodził się około 1750 roku w Białymstoku. Zmarł po 1799 roku w nieznanym miejscu.
W historii polskiego tańca, Pręczyński zajmuje wyjątkowe miejsce jako tancerz, baletmistrz, choreograf oraz pedagog tańca. W latach 1775–1777 pełnił rolę pierwszego tancerza demi-caractère w warszawskim teatrze, co czyni go jednym z pionierów polskiego tańca zawodowego.
Co więcej, był on pierwszym polskim choreografem, który zyskał uznanie nie tylko w kraju, ale również za granicą, występując na prestiżowych scenach w Wenecji i Wiedniu. Jego osiągnięcia na międzynarodowej arenie baletowej są wyjątkowe w XVIII wieku, kiedy to wielu polskich artystów pozostawało nieznanych na zewnątrz kraju.
W życiu osobistym Pręczyński był żonaty z Katarzyną Emers, o której nie zachowały się bliższe informacje.
Kariera artystyczna
W Białymstoku
Maciej Pręczyński przyszedł na świat w białostockiej rodzinie, noszącej cechy typowego mieszczaństwa. Był najstarszym synem Stanisława Pręczyńskiego, który był nie tylko powroźnikiem, ale także miejskim radnym. Jego mama, Konstancja z Malinowskich, odegrała ważną rolę w jego życiu. Około 1762 roku, rozpoczynając swoją przygodę z tańcem, uczył się pod okiem włoskiego baletmistrza Antonio Puttiniego. Jego występy w nieznanych dotąd przedstawieniach teatru dworskiego hetmana Jana Klemensa Branickiego miały miejsce w białostockiej rezydencji aż do 1771 roku, kiedy to teatr zakończył swoją działalność po śmierci mecenasa.
Za granicą
W sezonie jesiennym i karnawałowym 1773/74 Pręczyński trafił do Wenecji, gdzie zyskał tytuł pierwszego tancerza serio (primo ballerino serio) w ekipie baletmistrza Antoine’a Trancarta. Jego talent pozwolił mu na tworzenie solowych partii w kilku premierowych baletach. W tym czasie mógł poznać wybitnego choreografa Gaspara Angioliniego, który w 1774 roku zabrał go do Wiednia, stając się dyrektorem baletu w Burgtheater. Pręczyński, jako jeden z solistów, miał okazję występować w takich baletach Angioliniego jak: La Partie de chasse de Henri IV, L’Espiegle du village oraz Sidney und Silli, oder Wohltätigkeit und Dankbarkeit, które później przeniesiono na scenę warszawską.
W Warszawie
W lutym 1775 roku artysta powrócił do Warszawy, gdzie objął rolę pierwszego tancerza demi-caractère w zespole baletowym pod kierownictwem Giovanniego Antonia Sacco, który wówczas pracował w Pałacu Radziwiłłowskim. W marcu tego samego roku zadebiutował w roli Peleusza w balecie Sąd Parysa, z choreografią Francesco Casellego, inspirowaną Noverre’em. Niezwykle utalentowany, zadebiutował również jako choreograf, przedstawiając w Warszawie balet Angioliniego Sidnei i Silli, czyli Dobroczynność i wdzięczność. W pierwszych miesiącach swojego warszawskiego istnienia zrealizował Polowanie Henryka IV według Angioliniego oraz kilka innych znaczących prac, w tym: Diana i Endymion, Divertissement wiejskie oraz Zdobycie złotego runa, działając w warszawskim teatrze do stycznia 1777 roku.
Na kresach wschodnich
Po zakończeniu swojej działalności w Warszawie, Maciej Pręczyński został baletmistrzem oraz nauczycielem tańca w teatrach na wschodnich kresach Polski. Swoją karierę kontynuował na dworze hetmana Michała Kazimierza Ogińskiego w Słonimiu. W kolejnych latach współpracował z dworem kanclerza wielkiego litewskiego Aleksandra Michała Sapiehy, zaczynając w Różanie, gdzie w 1784 roku zrealizował balet La Clémence de Titus, będący prezentacją sztuki przed królem Stanisławem Augustem. Pracując w Dereczynie, Pręczyński prowadził teatr oraz uczył tańca aż do 1793 roku. Po śmierci księcia Sapiehy, krótko kierował zespołem komediowo-baletowym w Wilnie. Ostatnie lata jego kariery to czas nauczycielskiej pracy w korpusie kadetów oraz baletmistrzowania w teatrze dworskim rosyjskiego generała Siemiona Zoricza w Szkłowie, aż do śmierci swojego ostatniego pracodawcy w 1799 roku. Dalsze losy Pręczyńskiego pozostają nieznane.
Ważniejsze role
Maciej Pręczyński ma na swoim koncie szereg znaczących przedstawień, które miały miejsce na różnych scenach w XVII i XVIII wieku. Oto zestawienie jego kluczowych ról w kolejności chronologicznej:
- 1773: Corebo – Ajace e Cassandra, choreografia Antoine Trancard (Teatro San Benedetto, Wenecja),
- 1773: Signor Turco – Le feste o le gelosie del serraglio, choreografia Antoine Trancard (Teatro San Benedetto, Wenecja),
- 1773: Turno – Enea e Lavinia, choreografia Antoine Trancard (Teatro San Benedetto, Wenecja),
- 1773: Dafni – Gli amanti fedili, choreografia Antoine Trancard (Teatro San Benedetto, Wenecja),
- 1774: rola nieznana – Il ratto di Prosperina, choreografia Antoine Trancard (Teatro San Benedetto, Wenecja),
- 1774: rola nieznana – Divertimento campestre, choreografia Antoine Trancard (Teatro San Benedetto, Wenecja),
- 1774: rola nieznana – La partie de chasse de Henri IV, choreografia Gasparo Angiolini (Burgtheater, Wiedeń),
- 1774: rola nieznana – L’Espiegle du village, choreografia Gasparo Angiolini (Burgtheater, Wiedeń),
- 1774: rola nieznana – Sidney und Silli, oder Wohltätigkeit und Dankbarkeit, choreografia Gasparo Angiolini (Burgtheater, Wiedeń),
- 1775: Peleusz – Sąd Parysa, choreografia Francesco Caselli (Teatr w Pałacu Radziwiłłowskim, Warszawa),
- 1775: rola nieznana – Sidnei i Silli, czyli Dobroczynność i wdzięczność, choreografia Maciej Pręczyński według Gasparo Angioliniego (Teatr w Pałacu Radziwiłłowskim, Warszawa),
- 1775: Octav – Skąpiec oszukany, choreografia Giovanni Antonio Sacco (Teatr w Pałacu Radziwiłłowskim, Warszawa).
Przypisy
- „Danseur noble”, „danseur de demi-caractère”? [online], auguste.vestris.free.fr [dostęp 18.11.2017 r.]
- Obiekty - Archiwum Teatr Wielki [online], archiwum.teatrwielki.pl [dostęp 18.11.2017 r.]
- Aftanazy, Roman. Dzieje rezydencji na dawnych kresach Rzeczypospolitej. Różana [online], sources.ruzhany.info [dostęp 18.11.2017 r.]
- Różana [online], dworypogranicza.pl [dostęp 18.11.2017 r.]
- Bezbrzeżne myśli: Różana... wędrówki po Białorusi [online], bezbrzeznemysli.blogspot.com [dostęp 18.11.2017 r.]
- Bożena Mamontowicz-Łojek, Tancerze króla Stanisława Augusta, 1774-1798, Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa 2005.
- Francesco Passadore, Franco Rossi, Il Teatro San Benedetto do Venezia. Cronologia degli spettacoli, 1755-1810, Edizione Fondazione Levi, Venezia 2003, s. 83–88.
- Karyna Wierzbicka, Źródła do historii teatru warszawskiego od roku 1762 do roku 1833, cz. I. Czasy Stanisławowskie, Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Wrocław 1951, s. 163.
- Muzykal'nyj teatr Belorusii XVIII veka. Dooktyabr'skij period, redaktory G. G. Kupešova, „Navuka i tekhnika”, Minsk 1990, s. 238–239.
- Gurij I. Baryšev, Teatral'naja kul'tura Belorusii XVIII veka, „Navuka i tekhnika”, Minsk 1992, s. 215–216.
- Taddeo Wiel, I Teatri Musicali Veneziani del Settecento, Venezia 1897 (reprint: Edition Peters, Leipzig 1979), s. 295, 299, 300.
- Ludwik Bernacki, Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta, t. II, Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Lwów 1925, s. 336.
- Ludwik Bernacki, Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta, t. II, Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Lwów 1925, s. 330.
- Stanisław Dąbrowski, Teatr hetmański w Białymstoku w XVIII wieku, Koło Miłośników Historii Literatury i Sztuki, Białystok 1938.
- a b Prenczyński Maciej, [w:] Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1973, s. 566.
- a b c Paweł Chynowski, Maciej Pręczyński: http://archiwum.teatrwielki.pl/baza/-/o/maciej-preczynski/1328185/20181.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Salomea Deszner | Edward Konecki | Piotr Sawicki (fotograf) | Tadeusz Barucki | Maciej Szelachowski | Rosa Raisa | Hanna Skowrońska-Zbrowska | Wiktor Wołkow | Antoni Węcławski | Henryk Boukołowski | Daniel Ejsymont | Marek Tomaszuk | Artur Dziwirek | Krzysztof Garbaczewski | Justyna Bartoszewicz | Helena Bohle-Szacka | Mirosława Marcheluk | Wojciech Roszkowski (poeta) | Tadeusz Paradowicz | Grzegorz FalkowskiOceń: Maciej Pręczyński