Boris Kaufman


Boris Kaufman, znany również pod rosyjskim imieniem Борис Абрамович Кауфман, przyszedł na świat 24 sierpnia 1897 roku w Białymstoku. Jest on ikoną w świecie kina amerykańskiego, a jego rodzeństwo również wywarło znaczący wpływ na rozwój sztuki filmowej. Zmarł 24 czerwca 1980 roku w Nowym Jorku, pozostawiając po sobie bogate dziedzictwo filmowe.

Boris jest bratem dwóch wybitnych radzieckich filmowców: reżysera Dzigi Wiertowa, znanego z innowacyjnych technik montażowych, oraz operatora Michaiła Kaufmana, który również wniósł swój wkład w świat kinematografii.

Jego życie i praca stanowią fascynujący temat dla każdego miłośnika filmu oraz badacza historii tego medium. Warto zwrócić uwagę na jego osiągnięcia, które wpływały zarówno na amerykański, jak i światowy przemysł filmowy.

Życiorys

Boris Kaufman przyszedł na świat w Białymstoku, pochodzący z rodziny Abla Kaufmana, który był księgarzem o żydowskich korzeniach, oraz Fajgi z domu Halpern. W wyniku perypetii związanych z I wojną światową oraz uzyskaniem przez Polskę niepodległości, Boris wraz z rodzicami osiedlił się w Polsce. Jego bracia, Denis, znany później jako Dziga Wiertow, oraz Michaił, zdecydowali się pozostać w ZSRR, gdzie zbudowali swoją karierę jako uznani twórcy filmów awangardowych i propagandowych. Kontakty Borisa z rodzeństwem były przez całe jego życie ograniczone tylko do wymiany listów.

Boris ukończył studia na Sorbonie, co otworzyło mu drzwi do kariery w kinematografii. W swojej karierze współpracował z wieloma znanymi postaciami, w tym z Jeanem Vigo oraz Dmitrijem Krisanoffem. Po tym, jak wybuchła II wojna światowa, Boris Kaufman wstąpił do wojska francuskiego. Po upadku Francji, podjął decyzję o emigracji do Kanady, gdzie nawiązał współpracę z Johnem Griersonem, przyczyniając się do rozwoju National Film Board of Canada.

Nagrody

W 1942 roku Boris Kaufman osiedlił się w Stanach Zjednoczonych, gdzie skoncentrował się na produkcji filmów krótkometrażowych oraz dokumentalnych. Jego pierwsze kroki w Hollywood związane były z owocną współpracą z Elią Kazanem.

Jednym z najważniejszych momentów w jego karierze było zdobycie Oscara za zdjęcia do znanego filmu „Na nabrzeżach” (ang. On the Waterfront) w 1954 roku, co spotkało się z szerokim uznaniem krytyków. Również w 1955 roku odebrał Złoty Glob za swoją pracę w tym filmie.

Ich współpraca przyniosła również nominację do Oscara za zdjęcia do filmu „Baby Doll”, co potwierdziło jego niezwykłe umiejętności operatorskie.

Dodatkowo, Kaufman podjął współpracę z Sidneyem Lumetem, gdzie był odpowiedzialny za realizację zdjęć w takich dziełach jak „Dwunastu gniewnych ludzi” oraz „The Pawnbroker”.

Filmografia

W ciągu swojej długoletniej kariery trwającej ponad cztery dekady, Boris Kaufman miał okazję współpracować przy realizacji 68 filmów, obejmujących zarówno produkcje pełnometrażowe, jak i krótkie metraże, a także zróżnicowane seriale i programy telewizyjne.

Krótkometrażowe

  • 1927: Les Halles centrales (czas – 7′),
  • 1927: La marche des machines (9′),
  • 1930: A propos Nicei (dokument/komedia: 24′),
  • 1930: L’équipe (dokument),
  • 1931: Taris, roi de l’eau (dokument/sport: 10′),
  • 1932: Le mile de Jules Ladoumègue (dokument/sport: 39′),
  • 1933: Pała ze sprawowania (komediodramat: 44′),
  • 1934: Lui… ou… elle (dramat sensacyjny: 44′),
  • 1935: Torture (dramat sensacyjny: 39′),
  • 1935: Vilaine histoire (sensacyjny: 44′),
  • 1935: Perfidie (sensacyjny: 39′),
  • 1935: Les berceaux (dramat muzyczny: 5′),
  • 1936: Jeune fille au jardin (5′),
  • 1940: La fontaine d’Aréthuse (fantasy/muzyczny: 8′),
  • 1944: Hymn of the Nations (dokument/muzyczny: 31′),
  • 1945: A Better Tomorrow,
  • 1947: Journey Into Medicine (dokument: 38′),
  • 1949: The Lambertville Story (muzyczny: 10′),
  • 1949: Southward Ho Ho! (komedia: 11′),
  • 1949: Roller Derby Girl (dokument/sport: 10′),
  • 1949: The Football Fan (komedia: 11′),
  • 1949: Caribbean Capers (komedia muzyczna: 10′),
  • 1949: Neighbors in the Night (11′),
  • 1950: The Rhumba Seat (komedia: 10′),
  • 1950: Country Cop (kryminał: 10′),
  • 1950: Preface to a Life (obyczajowy: 28′),
  • 1951: The Gentleman in Room 6 (obyczajowy),
  • 1952: Musiquiz (muzyczny: 10′),
  • 1952: Leonardo da Vinci (dokument: 45′),
  • 1961: Challenge of Change (dokument),
  • 1965: Film (obyczajowy: 20′).

Fabularne

  • 1933: Le client du numéro 16 (sensacyjny: czas – 47′),
  • 1933: Le chemin du bonheur (komediodramat: 102′),
  • 1934: Atalanta (komedia: 89′),
  • 1934: Zu-Zu (musical: 92′),
  • 1934: Le père Lampion (komedia: 98′),
  • 1936: On ne roule pas Antoinette (komedia: 77′),
  • 1936: Oeil de lynx, détective (komedia kryminalna: 73′),
  • 1936: Klokslag twaalf (dramat kryminalny: 89′),
  • 1936: Quand minuit sonnera (kryminał: 80′),
  • 1937: L’homme sans coeur (obyczajowy: 88′),
  • 1937: De man zonder hart (obyczajowy: 80′),
  • 1937: Cinderella (musical: 95′),
  • 1938: Êtes-vous jalouse? (komedia: 100′),
  • 1938: Les gaietés de l’exposition (komedia: 90′),
  • 1939: Fort Dolorès (western: 93′),
  • 1939: Le veau gras (obyczajowy: 85′),
  • 1940: Sérénade (dramat obyczajowy: 90′),
  • 1954: Na nabrzeżach (kryminał: 108′),
  • 1954: Garden of Eden (obyczajowy: 67′),
  • 1956: Singing in the Dark (kryminał: 84′),
  • 1956: Patterns (obyczajowy: 83′),
  • 1956: Crowded Paradise (dramat: 94′),
  • 1956: Laleczka (komediodramat: 114′),
  • 1957: Dwunastu gniewnych ludzi (dramat sądowy: 96′),
  • 1959: Co za kobieta? (dramat wojenny: 92′),
  • 1960: Jak ptaki bez gniazd (melodramat: 119′),
  • 1961: Wiosenna bujność traw (melodramat: 124′),
  • 1962: Zmierzch długiego dnia (dramat: 174′),
  • 1963: Gone Are the Days! (komediodramat: 99′),
  • 1963: Tam, gdzie dom (obyczajowy: 97′),
  • 1964: Świat Henry’ego Orienta (komediodramat: 106′),
  • 1964: Lombardzista (obyczajowy: 116′),
  • 1966: Przyjaciółki (dramat: 150′),
  • 1968: Żegnaj, Braverman (komediodramat: 94′),
  • 1968: Braterstwo (dramat kryminalny: 96′),
  • 1968: W napięciu (dreszczowiec: 104′),
  • 1970: Powiedz, że mnie kochasz, Junie Moon (komediodramat: 113′).

Przypisy

  1. Boris Kaufman [online], IMDb [dostęp 29.03.2021 r.]

Oceń: Boris Kaufman

Średnia ocena:4.72 Liczba ocen:13