Bazylika archikatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Białymstoku to ważny zespół świątynny, który składa się z dwóch edyfikacji kościelnych: starszej, powstałej na początku XVII wieku, oraz nowej, zbudowanej na początku XX wieku.
Jako główna świątynia archidiecezji białostockiej, bazylika pełni kluczową rolę religijną w regionie, a także jest siedzibą parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Białymstoku.
Ze względu na swoje historyczne i architektoniczne znaczenie, zespół bazyliki przyciąga zarówno wiernych, jak i turystów, oferując bogate doświadczenie kulturalne i duchowe.
Stary kościół (późnorenesansowy)
Kościół późnorenesansowy, który udało się zbudować w latach 1617–1625, stanowi nie tylko przykład umiejętności budowlanych tamtejszych artystów, ale również ważny element historii regionu. Został on wzniesiony z fundacji Piotra Wiesiołowskiego, a jego ukończenie przypadło na czas jego syna Krzysztofa. Wnętrze kościoła charakteryzuje się późnobarokowym wyposażeniem, które zostało sfinansowane przez Jana Klemensa Branickiego.
Początkowo, świątynia miała styl późnogotycki z wplecionymi elementami renesansu, typowymi dla regionu Mazowsza i Litwy. Ściany kościoła zdobi piękna polichromia, której autorstwa jest Antoni Herliczka, datowana na rok 1751. Każdego czerwca w kościele odbywają się niedzielne koncerty organowe pod nazwą „Muzyka w Starym Kościele”, co przyciąga wielu miłośników muzyki klasycznej.
Ołtarz główny Wniebowzięcia NMP
Główny ołtarz, wykonany z drewna i pokryty białą polichromią, ozdobiony jest złotymi detalami. W jego centralnej części znajduje się obraz Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, stworzony przez znanego artystę barokowego, Augustyna Mirysa, związanym z dworem Branickich. Nad tym obrazem widnieje symbol Opatrzności Bożej, a poniżej umieszczono mensę z tabernakulum, które przywodzi na myśl słynne tabernakulum Berniniego znajdujące się w Rzymie. Antepedium stanowi z kolei wyjątkowy element ikonograficzny z wątkami apokryficznymi, a środkowa scena przedstawia wniebowzięcie NMP.
Po dwóch stronach ołtarza współczesne są rzeźby świętych Piotra i Pawła, które powstały w 1751 roku dzięki Jakubowi Fontanie lub Janowi Jakubowi Plerschowi. Oprócz głównego ołtarza, w kościele można znaleźć również rodzaj ołtarza poświęconego Jezusowi Ukrzyżowanemu.
Epitafium
Na ścianach starego kościoła wisi wspaniałe epitafium Izabelli Branickiej. Jest to haftowana tkanina umieszczona w dekoracyjnej ramie z 1811 roku, będąca dziełem przyjaciółki tzw. „Pani Krakowskiej”. U szczytu epitafium znajduje się alabastrowy wazon z pamiątkami, które Izabella uznawała za szczególnie cenne dla siebie. Warto także zwrócić uwagę na późnobarokowe organy, które również zostały ufundowane przez Jana Klemensa Branickiego, a ich budowa miała miejsce w 1753 roku, kierował nią Antoni Wierzbowski z Warszawy.
Tablice upamiętniające
Wnętrze kościoła zdobią trzy tablice upamiętniające istotne wydarzenia. Pierwsza z nich upamiętnia fundację kościoła z 1617 roku, a jej napis brzmi: „Na cześć Boga Najwyższego Trójcy Świętej, Najświętszej Marii Panny i Wszystkich świętych, świątynię od fundamentów wzniósł Piotr Wiesiołowski marszałek Wielkiego Księstwa Litewskiego, starosta kowieński, tykociński” (oryginał w języku łacińskim). Druga tablica, poświęcona Franciszkowi Karpińskiemu, informuje, że to tutaj po raz pierwszy zabrzmiały „Pieśni nabożne” tego poety. Trzecia tablica wspomina o konsekracji kościoła, która miała miejsce w drugą niedzielę po Wielkanocy w 1664 roku.
Mauzoleum rodu Gryfitów-Branickich
Kościół ten pełnił również rolę rodzinnego mauzoleum Gryfitów-Branickich. Nagrobek znajdujący się po prawej stronie ołtarza poświęcony jest pamięci babki oraz ojca Jana Klemensa. Spoczywają tam serca marszałkowej koronnej Katarzyny Aleksandry z Czarneckich Branickiej (zm. 1698) oraz Stefana Mikołaja Branickiego (zm. 1709). Nagrobek, zaprojektowany przez Kacpra Bażanka, został wzniesiony z czarnego marmuru dębickiego, częściowo także z różowego, a nad sarkofagiem umieszczono kartusz z herbami związanymi z rodziną.
Po przeciwnej stronie do pierwszego nagrobka znajduje się drugi, fundowany przez Izabellę z Poniatowskich. Jest to wspaniałe dzieło z włoskiego różnokolorowego marmuru oraz złoconego brązu, w którym spoczywa serce Jana Klemensa Branickiego (zm. 1771). Urna jest podtrzymywana przez herbowe Gryfy, a na całości znajduje się piramida ze złoconym medalionem z profilem Branickiego.
Podziemia
W podziemiach starego kościoła ukryte są krypty, w których znajdują się m.in. „krypta fundatorów”. Spoczywają tam Katarzyna Poniatowska (zm. 1772, w trumnie rokokowej, bogato złoconej) oraz Izabella z Poniatowskich Branicka (trumna klasycystyczna z mahoniu). W pozostałych kryptach umieszczono trumny abpa Edwarda von Roppa (zm. 1939), biskupa diecezji mińsko-mohylewskiej, abpa Edwarda Kisiela (zm. 1993), abpa Stanisława Szymeckiego (zm. 2023) oraz abpa Edwarda Ozorowskiego (zm. 2024).
Nowy kościół (neogotycki)
Obok starszej świątyni farnej w Białymstoku wznosi się nowy, znacznie większy kościół w stylu neogotyckim, którego budowę realizowano w latach 1900-1905 według wizji Józefa Piusa Dziekońskiego. Ta monumentalna budowla ma długość 90 metrów i osiąga wysokość 72,5 metra dzięki strzelistym wieżom. W stroje polityki carskiej, która w ramach rusyfikacji ludności polskiej, nie zgodziła się na nową budowlę, parafia uzyskała jedynie zgodę na rozbudowę istniejącej świątyni ufundowanej przez Wiesiołowskich. Z biegiem czasu, przybudówka stała się znacznie większa, a jej powstanie odbywało się pod czujnym okiem władzy, która w dużym stopniu była korumpowana przez lokalną ludność. W 1945 roku, prokatedra administratorów apostolskich archidiecezji wileńskiej, która pozostała w Polsce po II wojnie światowej, zyskała miano „archidiecezji w Białymstoku”, a bazylikę mniejszą uznano w 1985 roku. Od 1991 roku pełni funkcję katedry, a archikatedrą stała się w 1992 roku. W jej wnętrzu spoczywa między innymi abp Romuald Jałbrzykowski.
Historia
Starania o budowę nowego kościoła
Na przełomie XIX wieku parafia białostocka liczyła około 12 000 wiernych. Dotychczasowy kościół, mogący pomieścić około 1000 osób, okazał się niewystarczający. W I połowie XIX stulecia dziekan białostocki, ks. Wilhelm Szwarc, rozpoczął starania o nową budowlę, zdobywając poparcie parafian. Wybrano lokalizację na wzgórzu św. Rocha, gdzie znajdował się nieczynny cmentarz. W sprawach projektowych dziekan konsultował się z renomowanymi architektami, w tym Stefanem Szyllerem oraz Józefem Dziekońskim. Ostatecznie to Dziekoński zrealizował projekt, kończąc go pod koniec 1895 roku i oznaczając datą 1 stycznia 1896. W dokumentacji znalazły się lokalizacja, rysunki fundamentów i kosztorys opiewający na 92 948 rubli i 2 kopiejki, w tym 4% dla architekta – 3 573 ruble.
Dzieło Dziekońskiego odzwierciedlało ówczesne trendy w architekturze sakralnej, zakładając budowę tzw. „wielkiej katedry” w stylu gotyku wiślano-bałtyckiego. Kościół miał być trójnawową, czteroprzęsłową bazyliką z transeptem oraz półokrągłym prezbiterium. Jego elewacje miały być wzmocnione łukami przyporowymi, a fasada zwieńczona dwoma wieżami.
Zgodnie z administracyjnymi procedurami, wierni złożyli podanie do dziekana, który ostatecznie skierował dokumenty do Kurii Biskupiej w Wilnie. Z kolei Konsystorz Wileński przekazał je gubernatorowi w Grodnie. Przełomowa wizyta cara Mikołaja II w Białymstoku w sierpniu 1897 przyczyniła się do pozytywnego biegu spraw związanych z budową. W marcu 1898 roku wierni otrzymali zezwolenie na rozbudowę obecnego kościoła, a nie na budowę nowego. J. Dziekoński zaproponował modyfikację projektu, która obejmowała rozebranie prezbiterium starego kościoła i powstanie nowego w prostopadłym układzie, wzorując się na swojej wcześniejszej wizji kościoła św. Floriana na warszawskiej Pradze. W kwietniu 1899 kosztorys nowego projektu wyniósł 117 815 rubli i 88 kopiejek.
Budowa nowego kościoła
Po uzyskaniu pozwolenia na budowę, 19 kwietnia 1900 roku powstał Komitet Budowy Kościoła z ks. Szwarcem na czele. Kamień węgielny poświęcono 11 czerwca tego samego roku, a w 1901 zakończono kładzenie fundamentów, szybciej niż budynek, który wznoszono w latach 1902-1905. Uroczyste ceremonia poświęcenia miała miejsce 17 września 1905 roku, z udziałem prałata ks. Jana Kurczewskiego. Prace wykończeniowe zakończono 27 października 1907.
W 1907 roku wileński tydzień „Przyjaciel Ludu” zachwycał się nową budowlą: „kościół białostocki nie jest jeszcze wykończony, ale to, co już zrobiono, jest tak piękne, gustowne i stylowe, że warto zwiedzić Białystok jedynie dla obejrzenia tej wspaniałej świątyni”.
Okres międzywojenny
W latach 1925 pierwsze prace koncentrowały się na ukończeniu wystroju wnętrza. Przykładowo, warszawski rzeźbiarz Wincenty Begnesy zaprojektował stalle oraz portal do zakrystii, które w części zostały zrealizowane. W latach 1926 rozpoczęły się również prace nad gotowym projektem ołtarza Ukrzyżowania. W ramach tych prac dostawiono tymczasowy ołtarz w transepcie, a także wykonano 14 stacji Drogi Krzyżowej.
W latach 30. XX wieku kontynuowano kreowanie wnętrza, a w 1931 roku miała miejsce konsekracja świątyni, której przewodniczył arcybiskup Romuald Jałbrzykowski. Ważnym momentem była także przebudowa plebanii oraz modernizacja przestrzeni wokół kościoła.
Okres II wojny światowej
W czasie II wojny światowej kościół nie ucierpiał znacznie w wyniku zniszczeń, a ocaleniu obiektów świątynnym zawdzięczamy działania ks. dziekana Aleksandra Chodyki. W tym czasie wnętrze zostało przemalowane na kolor kremowy, a później także wykonane nowe polichromie.
Okres powojenny
Po zakończeniu wojny kościół przeszedł niezbędne naprawy, a metropolita Romuald Jałbrzykowski przeniósł siedzibę władz archidiecezjalnych z Wilna do Białegostoku. W latach 70. XX wieku na lewym ramieniu transeptu powstała kaplica Matki Bożej Ostrobramskiej, a w latach 80. oraz na początku XXI wieku kontynuowano szereg prac konserwatorskich w ramach których urządzono nowe plebanie oraz stworzono krypty dla arcybiskupów białostockich.
Status kościoła farnego
- W latach 1945–1991 pełnił rolę prokatedry,
- 21 marca 1985 papież Jan Paweł II wyznaczył kościół jako bazylikę mniejszą,
- 5 czerwca 1991 papież Jan Paweł II otworzył diecezję białostocką, a dotychczasowa prokatedra stała się katedrą,
- 25 marca 1992 papież Jan Paweł II podniósł diecezję białostocką do rangi archidiecezji, co wiązało się z nadaniem katedrze statusu archikatedry.
Architektura
Styl neogotyku wiślano-bałtyckiego, w którym wzniesiono kościół białostocki, rozkwitał w drugiej połowie XIX wieku jako przykład polskiego stylu narodowego, wzorując się na kościele św. Floriana w Warszawie. Budowla posiada trzynawowy układ z jednonawowym transeptem, oraz jest zaplanowana na motywie krzyża łacińskiego, z czterema przęsłami poprzecznymi oraz dodatkowym przęsłem w części prezbiterialnej.
Wyposażenie
Ołtarze
Ołtarz główny Wniebowzięcia NMP
Ołtarz główny został zlecony warszawskiej firmie Szpetkowskiego w 1911 roku, a jego koszt wyniósł 28 000 rubli. Prace nad ołtarzem zakończono w roku 1915, w trakcie I wojny światowej. Ołtarz charakteryzuje się precyzją wykonania oraz bogatym programem ikonograficznym, w którym główną scenę stanowi rzeźba Wniebowzięcia NMP z apostołami i ukrytą figurą ks. Wilhelma Szwarca.
Ołtarz Matki Boskiej Częstochowskiej
W maju 1906 roku odbyła się pielgrzymka białostoczan do Częstochowy w celu zakupu obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej. Kościół zlecił wykonanie projektu ołtarza Józefowi Dziekońskiemu, a ostateczny efekt poświęcono 3 maja 1908. Ołtarz wykonano z drewna z barwnymi ozdobami, nawiązującymi do gotyckich form architektonicznych.
Ołtarz Pana Jezusa Ukrzyżowanego
Ten ołtarz, zaprojektowany przez W. Bogaczyka w 1926 roku, nawiązuje do ikonografii pasyjnej, a jego dekoracje obejmują obrazy Maryi Bolesnej oraz świętych Rocha i Franciszka.
Ołtarz Matki Bożej Miłosierdzia
Ten ołtarz powstał w związku z 300-leciem oddania czci Matki Boskiej Ostrobramskiej. Obraz został namalowany przez Łucję Bałzukiewiczównę, a kaplica została poświęcona przez kardynała Karola Wojtyłę. Ołtarz jest diecezjalnym sanktuarium maryjnym i znajduje się na nim wiele wotów dziękczynnych.
Ołtarz Pana Jezusa Miłosiernego
Stworzony z myślą o Roku Jubileuszowym 2000 projekt ołtarza autorstwa Wojciecha Lachowicza, zdobią witraże ze św. Faustyną Kowalską oraz bpa Edwarda Kisiela.
Ołtarz św. Antoniego
Wykonany w 1906 roku dzięki zbiórce funduszy od pracowników kolejowych. W ołtarzu znajdują się obrazy św. Antoniego oraz figury innych świętych.
Ambona
Ambona, stworzona w latach 1907-1909 na podstawie projektu Dziekońskiego, jest marmurowa i przykryta baldachimem, z płaskorzeźbą przedstawiającą Jezusa wśród dzieci.
Organy
Historia
Instrument został zbudowany dzięki darowiznom Jakuba Sakowicza w 1903 roku i ukończony w 1908. Posiadał 42 głosy, co umożliwiało muzykę liturgiczną i koncertową. W latach 1955–1959 poddano go rozbudowie do 66 głosów.
Dyspozycja
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Pryncypał 16′ | 1. Fugara 16′ | 1. Pryncypał 8′ | 1. Kontrabas 16′ |
2. Bourdon 16′ | 2. Pryncypał 8′ | 2. Bourdon 8′ | 2. Pryncypbas 16′ |
3. Pryncypał 8′ | 3. Sylwestryna 8′ | 3. Bachflet 8′ | 3. Wiolonbas 16′ |
4. Gamba 8′ | 4. Flet kryty 8′ | 4. Szpicflet 8′ | 4. Subbas 16′ |
5. Gemshorn 8′ | 5. Koncert flet 8′ | 5. Aeolina 8′ | 5. Oktawbas 8′ |
6. Salicet 8′ | 6. Traw.flet 4′ | 6. Vox coel. 8′ | 6. Wiolina 8′ |
7. Holflet 8′ | 7. Dolce 4′ | 7. Flet harm. 4′ | 7. Fletbas 8′ |
8. Kwintaton 8′ | 8. Róg nocny 4′ | 8. Prestant 4′ | 8. Oktawa 4′ |
9. Gedeckt 8′ | 9. Oktawa 4′ | 9. Fugara 4′ | 9. Kwinta 5 1/3′ |
10. Rurflet 4′ | 10. Flautino 2′ | 10. Flageolet 2′ | 10. Flet 4′ |
11. Flet kryty 4′ | 11. Pikolo 1′ | 11. Róg nocny 2′ | 11. Mikstura 4 rz. |
12. Wiolina 4′ | 12. Kwint flet 2 2/3′ | 12. Tercja 1 3/5′ | 12. Puzonbas 16′ |
13. Oktawa 2′ | 13. Tercja 2 rz. | 13. Superkwint 1 1/3′ | 13. Subkontrabas 32′ |
14. Kwinta 1 1/3′ | 14. Flageolet 1′ | 14. harm. aeter. 3 rz.z. | _ |
15. Oktawa 2′ | 15. Sesquialt 2 rz. | 15. Scharf 3 rz. | _ |
16. Nasard 2 2/3′ | 16. Cymbel 3 ch. | 16. Obój 8′ | _ |
17. Superokt 1′ | 17. Kornet 5 ch. | _ | _ |
18. Mixtura 2-6 | 18. Klarnet 8′ | _ | _ |
19. Trompet 8′ | _ | _ | _ |
Plebania
W okresie od 1977 do 1984 roku, w bezpośrednim sąsiedztwie katedry, powstała nowa plebania. Budynek ten został zaprojektowany z myślą o współczesnych potrzebach duchowieństwa i wspólnoty parafialnej.
Warto również wspomnieć, że istniejąca wcześniej plebania, zbudowana w stylu późnobarokowym około 1760 roku, obecnie pełni funkcję rezydencji arcybiskupów białostockich.
Przypisy
- TadeuszT. Krahel TadeuszT., Ostrobramska Matka Miłosierdzia z Wilna i Białegostoku., „miesięcznik Archidiecezji Białostockiej "Drogi Miłosierdzia"”, nr 11(159), 30.11.2023 r. [dostęp 20.11.2023 r.]
- LeonardL. Drożdżewicz LeonardL., PRZESŁANIE MIŁOSIERDZIA ZNAD WILII,, „Znad Wilii”, nr 3 (67), 2016 r., s. 34.
- Organy - Polskie Wirtualne Centrum Organowe [online], www.organy.pro [dostęp 15.09.2021 r.]
- Rejestr zabytków nieruchomych – województwo podlaskie [online], Narodowy Instytut Dziedzictwa, 30.09.2024 r. [dostęp 03.01.2010 r.]
- Jabłoński 2008, s. 35–37.
- Jabłoński 2008, s. 105.
- Jabłoński 2008, s. 106.
- Jabłoński 2008, s. 108–110.
- Jabłoński 2008, s. 113.
- Jabłoński 2008, s. 115.
- Jabłoński 2008, s. 117–119.
- Jabłoński 2008, s. 121.
- Jabłoński 2008, s. 126.
- Jabłoński 2008, s. 130.
- Jabłoński 2008, s. 166–172.
- Jabłoński 2008, s. 173–175.
- Jabłoński 2008, s. 176–181.
- Jabłoński 2008, s. 232.
- Jabłoński 2008, s. 135.
- Jabłoński 2008, s. 136–138.
- Jabłoński 2008, s. 158–163.
- Jabłoński 2008, s. 145–150.
- Piotr Sawicki: Białystok na progu XXI wieku. Białystok: Instytut Wydawniczy Kreator, 2002 r., s. 54. ISBN 83-7344-000-3.
- więcej na temat organów w białostockiej katedrze: ks. Krzysztof Łapiński w: W Służbie Miłosierdzia – Pismo Wydziału Duszpasterstwa Kurii Metropolitalnej Białostockiej nr 7/2008: Organy w Bazylice Katedralnej w Białymstoku. [dostęp 07.06.2010 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Kościoły":
Kościół św. Andrzeja Boboli w Białymstoku | Kościół Najświętszej Maryi Panny Nieustającej Pomocy w Białymstoku | Kościół św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku | Kościół Niepokalanego Serca Maryi i Matki Bożej Ostrobramskiej w Białymstoku | Kościół Zmartwychwstania Pańskiego w Białymstoku | Kościół św. Jadwigi Królowej w Białymstoku | Kościół św. Jana Chrzciciela w Białymstoku | Kościół Imienia Najświętszej Maryi Panny i św. Stanisława Biskupa Męczennika w Białymstoku | Sanktuarium bł. Bolesławy Lament w Białymstoku | Kościół Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła w Białymstoku | Parafia Zmartwychwstania Pańskiego w Białymstoku (rzymskokatolicka) | Kościół Zwiastowania Najświętszej Marii Panny w Białymstoku | Kościół Świętej Rodziny w Białymstoku | Kościół św. Stanisława Biskupa Męczennika w Białymstoku | Kościół św. Karola Boromeusza w Białymstoku | Kościół św. Wojciecha w Białymstoku | Kościół św. Floriana w Białymstoku | Kościół św. Anny w Białymstoku | Kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa w Białymstoku | Kościół Matki Bożej Fatimskiej w BiałymstokuOceń: Bazylika archikatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Białymstoku