Hanna Kulenty, urodzona 18 marca 1961 roku w Białymstoku, to utalentowana polska kompozytorka. Jej twórczość muzyczna łączy różnorodne style i inspiracje, co czyni ją wyjątkową postacią w dziedzinie muzyki.
Od 1992 roku mieszka zarówno w Warszawie, jak i w Arnhem, co zapewnia jej dostęp do dwóch bogatych w kulturę środowisk artystycznych. Kulenty, poprzez swoje kompozycje, przyczynia się do rozwoju muzyki współczesnej, a jej prace są świadectwem głębokiej wrażliwości oraz kreatywności.
Edukacja muzyczna
W latach 1980–1986 odbyła studia z zakresu kompozycji, które prowadził Włodzimierz Kotoński w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Po zakończeniu tych studiów, w okresie od 1986 do 1988 roku, kontynuowała naukę u Louisa Andriessena w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Hadze.
W latach 1990–1991 miała zaszczyt być stypendystką Deutscher Akademischer Austauschdienst, co miało miejsce w Berlinie. Dodatkowo, uczestniczyła w licznych kursach kompozytorskich organizowanych przez PTMW, a także w Międzynarodowych Letnich Kursach Nowej Muzyki, które odbywały się w Darmstadt.
Główne działania
Artystyczna kariera Hanny Kulenty rozpoczęła się na dobre w 1989 roku, kiedy to zdecydowała się na pracę jako wolny kompozytor. Od tego momentu jej działania obejmują zarówno realizację zamówień, jak i korzystanie ze stypendiów twórczych.
Oprócz twórczości kompozytorskiej, Kulenty aktywnie uczestniczy w edukacji muzycznej, wykładając w różnych instytucjach artystycznych, w tym w konserwatoriach i na kursach. W 1998 roku jej osiągnięcia zaowocowały zaproszeniem do pracy jako gościnny wykładowca na trzech uniwersytetach w Los Angeles, co zdecydowanie wzbogaciło jej doświadczenie dydaktyczne.
W latach 1999/2000 pełniła prestiżową rolę composer-in-residence przy Het Gelders Orkest w Holandii. W 2000 roku miała także zaszczyt być bohaterką koncertu monograficznego zorganizowanego przez Radio Niemieckie w Kolonii, który zoomnał na CD pod tytułem „Arcs & Circles”.
W 2004 roku artystka wystąpiła jako wykładowca podczas festiwalu Other Minds 10 w San Francisco, gdzie jednocześnie podzieliła się swoimi unikatowymi pomysłami i technikami kompozytorskimi.
Hanna Kulenty nie tylko tworzy muzykę, ale również aktywnie uczestniczy w społeczności muzycznej poprzez udział w pracach jury. Jej doświadczenie kolejno obejmuje Münchener Biennale w 1995 roku, Gaudeamus Music Week 2002 w Amsterdamie oraz IX Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Kazimierza Serockiego, który odbył się w Warszawie w 2004 roku. Kolejnym dowodem na jej uznanie jest zaproszenie do jury VI edycji International New Chamber Opera Competition „Orpheus-Luciano Berio 2003-04”, które miało miejsce w Spoleto.
Nagrody
Hanna Kulenty, znana polska kompozytorka, zdobyła liczne wyróżnienia w trakcie swojej kariery. Po raz pierwszy uwagę na jej twórczość zwrócono w 1985 roku, kiedy to otrzymała II nagrodę na Europejskim Konkursie Młodych Kompozytorów w Holandii za utwór Ad unum.
Kolejne osiągnięcia miały miejsce w 1987 roku, kiedy to zdobyła Nagrodę Artystyczną Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego (II klasy). W tym samym roku zdobyła także II nagrodę na Konkursie Koła Młodych ZKP za dzieło Ride.
Warto również podkreślić jej sukcesy w konkursach kompozytorskich organizowanych przez Oddział Warszawski ZKP, gdzie zdobyła:
- I nagrodę za Quinto (1986),
- I nagrodę za Breathe (1987),
- III nagrodę za Cannon (1988),
- II nagrodę za aaa Tre (1989).
W 2003 roku jej kompozycja Koncert na trąbkę i orkiestrę zdobyła pierwszą lokatę na 50. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO. Dodatkowo, kulminacją jej osiągnięć było zdobycie Medalu Mozartowskiego przyznawanego przez Międzynarodową Radę Muzyczną przy UNESCO.
Na koniec, w 2015 roku Hanna Kulenty została uhonorowana doroczną Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich, co potwierdza jej wyjątkowy wkład w świat muzyki.
Dorobek kompozytorski
Opera i dzieła sceniczne
Hanna Kulenty jest autorką wielu znaczących dzieł operowych i scenicznych. Na szczególną uwagę zasługuje opera Hoffmanniana z 2003 roku.
Inną istotną pozycją jest The Mother of Black-Winged Dreams z 1995 roku, która w polskim wydaniu nosi tytuł Matka czarnoskrzydłych snów. Jej polska premiera odbyła się 15 maja 2010 w Operze Wrocławskiej.
Kolejnym ważnym dziełem w twórczości Kulenty jest Przypowieść o ziarnie (1985), która łączy elementy opery kameralnej i monodramy. Jej Island z 2006 roku to natomiast dzieło, w którym występują trąbka solo, głos, zespół instrumentalny oraz taśma.
Wśród innych scenicznych kompozycji można wymienić Lost & Found twenty-five z 2008 roku, która stwarza niezwykłe doświadczenie dla uczestników poprzez połączenie tańca i muzyki.
Utwory orkiestrowe
W dorobku orkiestrowym Hanny Kulenty występują znaczące kompozycje. Ad unum z 1985 roku jest dziełem napisanym na orkiestrę symfoniczną. Natomiast Breathe z 1987 roku reprezentuje twórczość kameralną dla orkiestry.
Spośród dzieł zaliczanych do tego działu, na uwagę zasługuje także Certus (1997), które jest przeznaczone dla orkiestry kameralnej. Symfonia No. 1 z 1986 roku oraz Symfonia No. 2 (1987) są przykładami symfonicznych form, które wykazują rozwój stylistyki kulentowskiej.
Dodatkowo, Piano Concerto No. 2 (1991) oraz Piano Concerto No. 3 (2003) ukazują wirtuozerię fortepianu w kontekście symfonii. Przykuwają uwagę także koncerty na skrzypce, takie jak Violin Concerto No. 1 (1993) i Violin Concerto No. 2 (1996).
Dla zespołu instrumentalnego
W twórczości z zakresu muzyki dla zespołu instrumentalnego, Kulenty przygotowała kompozycje jak A few minutes for Ereprijs z 1992 roku oraz Air (1991). Jej dzieła, takie jak Flute Concerto No. 1 (2001), są innowacyjne, wykorzystując efekty wzmacniania dźwięku, by wzbogacić brzmienie utworów.
Duża różnorodność form sprawia, że utwory takie jak Mezzo Tango (2004) przyciągają uwagę miłośników muzyki kameralnej, zaś Postcard from Europe z 2004 roku inspiruje podróżników dźwiękowych.
Muzyka kameralna
Muzyka kameralna Hanny Kulenty obejmuje wiele ciekawych kompozycji, takich jak Arcus z 1988 roku, które dedykowane jest grupie perkusistów. Z kolei Kisses & Crosses (2007) to utwór dla fortepianu i perkusji, charakteryzujący się dynamicznymi interakcjami.
W twórczości tej artystki można znaleźć także kameralne kwartety smyczkowe, jak String Quartet No. 1 (1984) oraz String Quartet No. 5 (2013), które dowodzą jej biegłości w harmonii i fakturze muzycznej.
Muzyka instrumentalna solowa
W tej kategorii twórczości, utwory takie jak Arci z 1986 roku, przeznaczone na perkusję solo, oraz E for E (1991), na klawesyn solo, wychodzą naprzeciw różnorodnym potrzebom wykonawczym. Still Life with a Cello z 1993 roku oraz Still Life with a Violin (1985) prezentują subtelność i bogactwo brzmienia instrumentów solowych.
Muzyka elektroakustyczna
W twórczości elektroakustycznej, Kulenty stworzyła dzieła takie jak Prośba o Słońce z 1984 roku, które łączą nowoczesne technologie z tradycyjną muzyką. Souvenir from a Sanatorium (1988) jest przykładem na to, jak komputerowa muzyka może dialogować z twórczością muzyczną.
Przypisy
- Doroczne Nagrody Związku Kompozytorów Polskich przyznane [online], Polskie Centrum Informacji Muzycznej [dostęp 11.11.2024 r.]
- Matka czarnoskrzydłych snów, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (przedstawienia) [dostęp 08.04.2021 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Anna Gajewska | Benn | Marcin Sianko | Bartłomiej Krysiuk | Kinga Dębska | Mieczysław Fiodorow | Etna (piosenkarka) | Michał Duniec | Simon Segal | Placyda Bukowska | Konrad Ignatowski | Patrycja Szczepanowska | Paweł Sydor | Marcin Siegieńczuk | Antoni Szymaniuk | Max Weber (malarz) | Justyna Sieńczyłło | Piotr Staniak | Tadeusz Ostaszewski (pisarz) | Mirosław WieńskiOceń: Hanna Kulenty