Lotnisko Białystok-Krywlany, oznaczone kodem ICAO: EPBK, jest niestrzeżonym portem lotniczym o ograniczonej certyfikacji. Na jego terenie znajduje się asfaltobetonowa droga startowa, co czyni go odpowiednim do obsługi różnorodnych operacji lotniczych.
Znajduje się ono w malowniczej okolicy Krywlan, które leży w południowo-wschodniej części Białegostoku, w odległości około 5 km od centrum miasta. Ta lokalizacja sprawia, że lotnisko jest łatwo dostępne zarówno dla mieszkańców, jak i dla podróżujących.
Warto zaznaczyć, że od 21 maja 2020 roku, lotnisko Białystok-Krywlany uzyskało certyfikację do lotów komercyjnych, co otwiera drzwi do nowych możliwości lotniczych w regionie. Należy jednak pamiętać, że port nie dysponuje terminalem, co może wpływać na komfort pasażerów.
Opis lotniska
Lotnisko, o którym mowa, usytuowane jest w otoczeniu malowniczego Lasu Solnickiego, co stanowi naturalną przeszkodę lotniczą. Posiada certyfikację oznaczoną kodem referencyjnym 2B, której zakres umożliwia lądowanie oraz startowanie samolotów transportujących do 30 osób.
Aktualnie głównymi użytkownikami portu lotniczego są Aeroklub Białostocki oraz Podlaski Oddział Straży Granicznej. W bliskiej odległości od siedziby aeroklubu stacjonuje zespół HEMS Ratownik 1, będący częścią Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, który zapewnia niezbędne wsparcie w sytuacjach nagłych.
Port dysponuje dwiema drogami startowymi, które prezentują się następująco:
- 09L/27R, wykładająca nawierzchnię trawiastą, o wymiarach 840 × 160 m,
- 09R/27L, pokryta asfaltobetonem, mierząca 1350 × 30 m.
Historia
W okresie lat dwudziestych XX wieku doszło do inicjatywy ze strony Komitetu Wojewódzkiego i Powiatowego Ligi Obrony Powietrznej oraz Przeciwgazowej, która polegała na wykupieniu terenów z dawnej wsi Krywlany w celu budowy lotniska. Już w 1935 roku powstał pierwszy hangar oraz budynki zaplecza, co stanowiło krok w kierunku rozwoju infrastruktury lotniczej. Budowa pasa startowego ruszyła przed wybuchem II wojny światowej; jednak zakończenie prac przypadło na czas po wkroczeniu wojsk sowieckich pod koniec 1939 roku.
Po zajęciu obiektu przez wojska niemieckie w czerwcu 1941 roku, przystąpiono do rozbudowy. Wzniesiono nowe koszary, hangary oraz kilka dodatkowych budynków zaplecza, a także zmodernizowano betonowy pas startowy, wydłużając go do 1220 metrów. Niestety, w czasie wycofywania się sił niemieckich w lipcu 1944 roku lotnisko zostało zniszczone w wyniku bombardowania. Po zajęciu Białegostoku przez Armię Czerwoną, obiekt ten stał się bazą dla sowieckich jednostek lotniczych, co pozwoliło na jego szybkie przywrócenie do operacyjności.
Po zakończeniu II wojny światowej, utworzono Białostocki Oddział Polskich Linii Lotniczych LOT. Pierwsze rejsy do Warszawy zainaugurowano 30 kwietnia 1945 roku, jednak szybko zostały one wstrzymane.
W dniu 28 maja 2012 roku, media podały informację o wydaniu decyzji środowiskowej przez magistrat, co stanowiło zielone światło dla planów aeroklubu na budowę nowego pasa startowego. Zdecydowano się na wykonanie pasa o długości 1300 metrów oraz szerokości 30 metrów, a także na stworzenie 600-metrowej drogi kołowania, która miała mieć szerokość 10,5 metra. Nowe lotnisko miało być przystosowane do operacji małych samolotów, co wiązało się z istotną modernizacją obiektu, w tym budową dwóch hangarów lotniczych oraz ogrodzenia. Planowane było również zainstalowanie nowej stacji paliw, służącej nie tylko dla aeroklubu, ale także przyjezdnym.
Na początku 2015 roku władze miasta Białystok oraz Aeroklub Polski podpisały list intencyjny, dając początek procesowi przekształcania lotniska na obiekt użytku publicznego. W ramach tych prac, lotnisko w Białymstoku miało umożliwiać lądowanie samolotów pasażerskich do 50 osób. Przeprowadzane inwestycje dotyczyły poprawy infrastruktury technicznej, w tym utwardzenia nawierzchni pasa startowego.
Budowa nowego pasa startowego rozpoczęła się w grudniu 2017 roku i została zakończona we wrześniu 2018 roku, co stanowiło istotny krok w kierunku rozwoju lokalnego transportu lotniczego.
Przypisy
- Rejestr Lotnisk Cywilnych [online], Urząd Lotnictwa Cywilnego, 09.03.2023 r. [dostęp 20.03.2023 r.]
- a b c Białystok Krywlany w światowym rejestrze lotnisk [online], Białystok - Oficjalny Portal Miasta [dostęp 02.02.2021 r.]
- Aeroklub Białostocki - Historia [online], epbk.pl [dostęp 02.02.2021 r.]
- 70 lat historii pasażerskiego portu lotniczego w Białymstoku - Dzień Dobry Białystok [online], web.archive.org, 17.10.2015 r. [dostęp 02.02.2021 r.]
- Lotnisko Krywlany: Podpisanie listu intencyjnego. [dostęp 04.02.2015 r.]
- „Jest decyzja – Aeroklub może modernizować lotnisko”, Wspolczesna.pl – Gazeta Współczesna.
- Pas startowy na Krywlanach [online], Białystok - Oficjalny Portal Miasta [dostęp 02.02.2021 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Stawy Dojlidzkie | Szlak Dziedzictwa Żydowskiego w Białymstoku | Wieża ciśnień w Białymstoku | Białostocki Ośrodek Kultury | Hertz Studio | Pieczurki | Kinoteatr Apollo | Krywlany | Atrium Biała | Alfa Centrum Białystok | Lądowisko Białystok-SzpitalOceń: Lotnisko Białystok-Krywlany