Komunalny Zakład Komunikacyjny


Komunalny Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o., znany powszechnie jako KZK Białystok lub po prostu KZK, to znaczący dostawca usług transportu publicznego w Polsce.

Obecnie, przewoźnik ten ma za sobą długą historię, sięgającą 2 września 1991 roku, kiedy to rozpoczął swoją działalność w Białymstoku. Przez te lata KZK odgrywał kluczową rolę w zapewnieniu mieszkańcom miasta dostępu do efektywnego transportu zbiorowego.

Historia

Spółka komunikacyjna KZK zyskała swoje pierwsze kroki 2 września 1991 roku w Białymstoku, tuż po rozwiązaniu istniejącej od 1954 roku firmy MPK Białystok. Jest to przedsiębiorstwo, które w odróżnieniu od innych białostockich operatorów, dysponuje ograniczoną liczbą linii autobusowych oraz pojazdów, a do 2000 roku nie posiadało autobusów przegubowych. W okresie od 1991 do 2020 roku w posiadaniu KZK był pojazd techniczny marki Ikarus z 1983 roku, który przeszedł modernizację w 2010 roku. Jednak w 2021 roku zdecydowano o jego wycofaniu, planując kontynuację jego losów na złomowisku. Dzięki staraniom Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej, uniknęło to definitywnego zniknięcia. Do związku dołączył również autobus Jelcz PR110M o numerze bocznym 047, będący ostatnim modelem tego producenta w KZK, dołączając do taboru w listopadzie 2023 roku.

Od 2006 roku KZK działa pod berłem Białostockiej Komunikacji Miejskiej (BKM), której pierwsze pojazdy, Solarisy Urbino 12 i Urbino 18, pojawiły się na ulicach w 2010 roku. W późniejszym czasie, wszystkie pozostale środki transportu operatora również przyjęły kolory związane z BKM. W roku 2010 przedsiębiorstwo zainicjowało współpracę z Klubem, aby zapewnić lepszą ochronę dla wycofanych modeli, które eksploatowane były w latach 90. Obecnie zajezdnia znajduje się przy ul. Jurowieckiej 46A, ale z powodu obaw o jej stan, planowane jest przeniesienie przy ulicę Zacisze w pobliżu skrzyżowania ulic Piastowskiej i Generała Nikodema Sulika, co zostało ogłoszone latem 2022 roku. Z uwagi na decyzję władz Białegostoku, teren zajezdni przy ul. Jurowieckiej został sprzedany, a w jego miejsce powstaną nowe budynki mieszkalne.

KZK zyskał pozwolenie na budowę nowej zajezdni przy ul. Pomocnej i Zacisze, która będzie miała większą powierzchnię, co umożliwi obsługę pojazdów elektrycznych i wodorowych. Rozpoczęcie prac nad nową siedzibą jest ściśle związane z ogłoszeniem przetargu na dostawę 20 elektrycznych autobusów, które po zakończeniu budowy na nowym terenie mają być lepiej obsługiwane.

Autobusy międzymiastowe oraz linie regionalne

KZK w latach 1992 oraz 2005 zainwestował w autobusy międzymiastowe, umożliwiające transport osób do dalszych okolic. Wprowadzono takie modele jak Jelcz T120, Mercedes-Benz O100 oraz Autosan H9. Stworzono także komercyjną linię regionalną o nazwie „S”, łączącą z Supraślem oraz linię „B”, która prowadziła do Borsukówki. Podział pojazdów na linie był wyraźny: w kierunku Borsukówki kursowały tylko autobusy międzymiastowe (Autosan i Mercedes) oraz sporadycznie MAN NL202. Natomiast do Supraśla dojeżdżały autobusy miejskie, w tym modele Jelcz i MAN. W styczniu 2010 roku, na skutek wprowadzenie nowych modeli Solaris Urbino, zlikwidowano te trasy oraz pojazdy międzymiastowe, co wywołało protesty mieszkańców Supraśla.

Linia do Borsukówki została wznowiona w 2010 roku, a z kolei linia do Supraśla została uruchomiona ponownie w marcu 2012 roku. Niestety, zakończenie jej działalności miało miejsce 1 stycznia 2016 roku. Wszystkie te trasy są obecnie obsługiwane przez autobusy miejskie należące do KZK.

Linie nocne

Nowa linia nocna 100N, zainaugurowana w sierpniu 2013 roku, przejęła trasę odpowiednik lini 100, stając się pierwszym nocnym połączeniem obsługiwanym przez to przedsiębiorstwo. Jednak po krótkim czasie, linia została zlikwidowana razem z innymi nocnymi połączeniami (3N, 5N, 21N). Obecnie KZK nie prowadzi żadnych linii nocnych.

Tabor spółki

Do roku 2010 główną flotę KZK stanowiły pojazdy marki Jelcz PR110M, w liczbie 76 egzemplarzy. W 1992 roku, w celu modernizacji, sprowadzono kilka średnio podłogowych autobusów marki Heuliez z Zachodniej Europy, jednak ostatnie z nich wycofano do roku 2001. Budżet z lat ’92 do ’99 wzmacniał flotę modelami Jelcz, aż do pojawienia się niskopodłogowych autobusów marki MAN, których pierwsze egzemplarze przybyły w 2000 roku. Te nowe pojazdy były eksploatowane w Białymstoku na liniach 9, 18 i 103.

Od 2010 roku, zgodnie z decyzjami Białostockiej Komunikacji Miejskiej, konieczne było również użycie autobusów dwuczłonowych na linii 1, a także na linii 18 do 2020 roku, gdzie rozpoczęto z powrotem eksploatację autobusów przegubowych. Wszystkie linie obsługujące autobusy przegubowe realizowane są przez KZK jedynie w dni robocze. W dni powszednie, na linii 9 autobusy przegubowe kursują każdego dnia tygodnia.

Po czterech latach eksploatacji autobusów dwuczłonowych, KZK wzbogaciło swoją flotę o dwa niskopodłogowe autobusy Solaris Urbino 12 drugiej generacji. W 2005 roku zakupy dotyczyły używanych autobusów MAN, a także nowych modeli MAN Lion’s City T. W 2018 roku flota zyskała dwa fabrycznie nowe niskopodłogowe autobusy Volvo oraz nowe pojazdy Mercedes-Benz. W 2019 roku przyjechały dwa nowe autobusy hybrydowe Volvo oraz nowe modele Solaris Urbino 12 i 18 z poprawionym silnikami, co znacznie wpłynęło na modernizację floty. W 2022 roku ogłoszono przetarg na dostawę 20 autobusów elektrycznych z Chin, z nadzieją na lepszą przyszłość KZK.

Każdy z autobusów KZK ma przypisany numer boczny w zakresie od 001 do 199, a nowoczesne pojazdy Solaris, Mercedes-Benz oraz Volvo, wyprodukowane po 2010 roku, posiadają oznaczenia od 200 do 299, przy czym modele jednoczłonowe mają zakres 200-249, a przegubowe 250-299.

Linie

Obecnie KZK Białystok obsługuje 15 linii autobusowych. W ich skład wchodzi 6 linii podmiejskich, a także jedna linia, która jest przeznaczona do przewozu na cmentarz. Ponadto w przeszłości obsługiwano także linię 15BIS, która kursowała na trasie Dojlidy Górne – Halicka, ale jej kursy zostały przejęte przez wydłużoną linię 15.

Linie zwykłe

W poniższej tabeli zaprezentowane są linie normalne. Komórki wyróżnione na szaro przedstawiają linie podmiejskie. Pojazdy, które obsługują te linie w Białymstoku, mogą dojeżdżać również do miejscowości znajdujących się niedaleko miasta, w odległości do 15 kilometrów.

LiniaTrasa linii według pętliWersje autobusów
dla linii
Pętla początkowaPętla końcowaAutobusy
członowe
Autobusy
przegubowe
1SikorskiegoZaścianki / Grabówka, Kościół / Sowlany / Grabówka, Pomnik_ tylko
dni powszednie
7Przędzalniana / FastyPiastowska_ tylko
dni powszednie
9Wiślana / WysockiegoC. H. Auchan / Produkcyjna__
13Osiedle DojlidyWarzywna__
15Elektrociepłownia / BiałostoczekDojlidy Górne / Halicka__
18WarzywnaNarodowych Sił Zbrojnych_ tylko
dni powszednie
29Żyzna, Cmentarz FarnyGajowa, Os. Dziesięciny__
30al. Piłsudskiego, SienkiewiczaDojlidy Górne__
101Sienkiewicza, Rzeka BiałaKuriany__
103Branickiego, PiastowskaChoroszcz, Cmentarz_ tylko
dni powszednie
108al. Piłsudskiego, PałacowaKarakule, Cmentarz / Nowodworce / Wasilków__
109al. Piłsudskiego, SienkiewiczaNiewodnica Nargilewska__
111al. Piłsudskiego, PałacowaCiasne__
112Sienkiewicza, Rzeka BiałaStadion Miejski / Olmonty__
113Al. Jana Pawła II, WierzbowaChoroszcz, Niepodległości__
126ProdukcyjnaDobrzyniewo Duże__

Linie cmentarne

Linie te funkcjonują jako dodatkowe połączenia. Autobusy obsługujące te trasy kursują wyłącznie w okresie święta zmarłych, które przypada na 1 listopada.

LiniaTrasa linii według pętli
Pętla początkowaPętla końcowa
C6Plac NZSDojlidy Cmentarz

Tabor

Obecny

Autobusy jednoczłonowe

W zbiorze taboru komunikacyjnego znajdują się autobusy jednoczłonowe, których szczegółowe informacje są przedstawione w poniższej tabeli.

Rodzaj autobusuRok
produkcji
Eksploatacja
od roku
Numery boczneIlość
(wg typu)
Ilość
(wg marki)
ProducentModel
MANNL273 Lion’s City2006–20072006125–12733
Mercedes-BenzO628 Conecto20182018233–23533
SolarisUrbino 12III generacja2010–20122010200–2303133
IV generacja20192019238–2392
Volvo7900 Hybrid2018–20202018231–232, 236–237,
240–241
66
YutongE1220232023001–00666

Autobusy przegubowe

Wśród autobusów przegubowych, tabor oferuje różne modele, które spełniają wymagania pasażerów. Szczegóły dotyczące tych pojazdów można znaleźć w odpowiedniej tabeli.

Typ autobusuRok
produkcji
Eksploatacja
od roku
Numery boczneLiczba
(wg typu)
Liczba
(wg marki)
MarkaModel
SolarisUrbino 18III generacja2010–2011, 20152010136–138, 250–255918
IV generacja2019–20202019256–2649

Autobusy wycofane

W przeszłości firma eksploatowała również wiele innych modeli autobusów, które zostały już wycofane z codziennej obsługi. Obszerny przegląd tych pojazdów jest dostępny w tabelach poniżej.

Rodzaj autobusuRok
produkcji
Eksploatacja
od
Rok
wycofania
IlośćNumery boczne
ProducentTyp
AutosanH9-20.411988–1995200620106121, 131–135
HeuliezO305brak informacji19931995?-20014075–078
Ikarus280/A1983199120211(brak)
Jelcz120M1991–199419922006–20116070–074, 079
120MM/1199519962011–20126080–085
120MM/2199919992016–202010099–108
PR110M1984–199119911991–202376001–067,
086–088, 093–098
T120199219922008–20102068–069
M121M1997199720124089–092
MANEL283 Lion’s City2005200520201120
NL2021992–199320052011–20122118–119
NL273 Lion’s City2006–2007200620236122–124, 128–130
NG2721992200420091116
NG3122000200020195109–113
Mercedes-BenzO1001995200420101117
SolarisUrbino 12
II generacja
2004200420202114–115

Statystyka

Analizując obecny stan taboru, warto przyjrzeć się statystykom, które prezentują ogólną liczbę pojazdów oraz ich klasyfikację według różnych kryteriów.

Ogólne informacjeLiczbaStan na
Rodzaj autobusuRazem
Jednoczł.PrzegubowyInny
Liczba typów pojazdów61074.07.2023
Liczba wszystkich pojazdów5718075
Liczba usuniętych pojazdów112610128
Struktura taboru (według wersji) (%)76%24%0%
Struktura taboru (według marek) (%)Solaris – 68%
MAN – 11%
Volvo – 8%
Yutong – 8%
Mercedes-Benz – 4%
Jelcz – 1%
Udział autobusów niskopodł. we flocie98,6%
Udział pojazdów używanych0,00%
Średni wiek pojazdów9,66
Informacje ogólneMarka oraz model pojazduNumer bocznyIlośćData stanu
Ostatni dodany pojazd jednoczłonowyYutong E12001–00664 lipca 2023
Ostatni dodany pojazd przegubowySolaris Urbino 18
IV generacja
263–264228 czerwca 2023
Ostatni wycofany pojazdMAN Lion’s City NL27313014 lipca 2023
Autobus będący podstawą taboruSolaris Urbino 12200–230,
238–239
3328 czerwca 2023

Przypisy

  1. Białystok kupuje 20 elektrobusów ze stacjami ładowania - Transport Publiczny [online], transport-publiczny.pl [dostęp 23.04.2024 r.]
  2. Białystok wybrał dostawcę 20 elektrobusów - Transport Publiczny [online], transport-publiczny.pl [dostęp 23.04.2024 r.]
  3. Elektrobusy już wkrótce na drogach Białegostoku! Trwa odbiór dwudziestu pojazdów i stacji ładowania. Zasięg nowych autobusów to około 350 km [online], Kurier Poranny, 03.07.2023 r. [dostęp 03.07.2023 r.]
  4. Ikarus uratowany. Będzie jeździł po Białymstoku Białystok | ddb24.pl [online], ddb24.pl [dostęp 17.05.2021 r.]
  5. Nowe hybrydowe autobusy w Białymstoku. Dostarczy je Volvo. BKM rozpoczyna zakupy nowego taboru [ZDJĘCIA] - NaszeMiasto.pl [online], bialystok.naszemiasto.pl [dostęp 05.10.2018 r.]
  6. RafałR. Górski RafałR., Samorządność na przekór wszystkim [online], ozzip.pl, 2008 [dostęp 30.03.2021 r.]

Oceń: Komunalny Zakład Komunikacyjny

Średnia ocena:4.57 Liczba ocen:9