Komunalny Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o., znany powszechnie jako KZK Białystok lub po prostu KZK, to znaczący dostawca usług transportu publicznego w Polsce.
Obecnie, przewoźnik ten ma za sobą długą historię, sięgającą 2 września 1991 roku, kiedy to rozpoczął swoją działalność w Białymstoku. Przez te lata KZK odgrywał kluczową rolę w zapewnieniu mieszkańcom miasta dostępu do efektywnego transportu zbiorowego.
Historia
Spółka komunikacyjna KZK zyskała swoje pierwsze kroki 2 września 1991 roku w Białymstoku, tuż po rozwiązaniu istniejącej od 1954 roku firmy MPK Białystok. Jest to przedsiębiorstwo, które w odróżnieniu od innych białostockich operatorów, dysponuje ograniczoną liczbą linii autobusowych oraz pojazdów, a do 2000 roku nie posiadało autobusów przegubowych. W okresie od 1991 do 2020 roku w posiadaniu KZK był pojazd techniczny marki Ikarus z 1983 roku, który przeszedł modernizację w 2010 roku. Jednak w 2021 roku zdecydowano o jego wycofaniu, planując kontynuację jego losów na złomowisku. Dzięki staraniom Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej, uniknęło to definitywnego zniknięcia. Do związku dołączył również autobus Jelcz PR110M o numerze bocznym 047, będący ostatnim modelem tego producenta w KZK, dołączając do taboru w listopadzie 2023 roku.
Od 2006 roku KZK działa pod berłem Białostockiej Komunikacji Miejskiej (BKM), której pierwsze pojazdy, Solarisy Urbino 12 i Urbino 18, pojawiły się na ulicach w 2010 roku. W późniejszym czasie, wszystkie pozostale środki transportu operatora również przyjęły kolory związane z BKM. W roku 2010 przedsiębiorstwo zainicjowało współpracę z Klubem, aby zapewnić lepszą ochronę dla wycofanych modeli, które eksploatowane były w latach 90. Obecnie zajezdnia znajduje się przy ul. Jurowieckiej 46A, ale z powodu obaw o jej stan, planowane jest przeniesienie przy ulicę Zacisze w pobliżu skrzyżowania ulic Piastowskiej i Generała Nikodema Sulika, co zostało ogłoszone latem 2022 roku. Z uwagi na decyzję władz Białegostoku, teren zajezdni przy ul. Jurowieckiej został sprzedany, a w jego miejsce powstaną nowe budynki mieszkalne.
KZK zyskał pozwolenie na budowę nowej zajezdni przy ul. Pomocnej i Zacisze, która będzie miała większą powierzchnię, co umożliwi obsługę pojazdów elektrycznych i wodorowych. Rozpoczęcie prac nad nową siedzibą jest ściśle związane z ogłoszeniem przetargu na dostawę 20 elektrycznych autobusów, które po zakończeniu budowy na nowym terenie mają być lepiej obsługiwane.
Autobusy międzymiastowe oraz linie regionalne
KZK w latach 1992 oraz 2005 zainwestował w autobusy międzymiastowe, umożliwiające transport osób do dalszych okolic. Wprowadzono takie modele jak Jelcz T120, Mercedes-Benz O100 oraz Autosan H9. Stworzono także komercyjną linię regionalną o nazwie „S”, łączącą z Supraślem oraz linię „B”, która prowadziła do Borsukówki. Podział pojazdów na linie był wyraźny: w kierunku Borsukówki kursowały tylko autobusy międzymiastowe (Autosan i Mercedes) oraz sporadycznie MAN NL202. Natomiast do Supraśla dojeżdżały autobusy miejskie, w tym modele Jelcz i MAN. W styczniu 2010 roku, na skutek wprowadzenie nowych modeli Solaris Urbino, zlikwidowano te trasy oraz pojazdy międzymiastowe, co wywołało protesty mieszkańców Supraśla.
Linia do Borsukówki została wznowiona w 2010 roku, a z kolei linia do Supraśla została uruchomiona ponownie w marcu 2012 roku. Niestety, zakończenie jej działalności miało miejsce 1 stycznia 2016 roku. Wszystkie te trasy są obecnie obsługiwane przez autobusy miejskie należące do KZK.
Linie nocne
Nowa linia nocna 100N, zainaugurowana w sierpniu 2013 roku, przejęła trasę odpowiednik lini 100, stając się pierwszym nocnym połączeniem obsługiwanym przez to przedsiębiorstwo. Jednak po krótkim czasie, linia została zlikwidowana razem z innymi nocnymi połączeniami (3N, 5N, 21N). Obecnie KZK nie prowadzi żadnych linii nocnych.
Tabor spółki
Do roku 2010 główną flotę KZK stanowiły pojazdy marki Jelcz PR110M, w liczbie 76 egzemplarzy. W 1992 roku, w celu modernizacji, sprowadzono kilka średnio podłogowych autobusów marki Heuliez z Zachodniej Europy, jednak ostatnie z nich wycofano do roku 2001. Budżet z lat ’92 do ’99 wzmacniał flotę modelami Jelcz, aż do pojawienia się niskopodłogowych autobusów marki MAN, których pierwsze egzemplarze przybyły w 2000 roku. Te nowe pojazdy były eksploatowane w Białymstoku na liniach 9, 18 i 103.
Od 2010 roku, zgodnie z decyzjami Białostockiej Komunikacji Miejskiej, konieczne było również użycie autobusów dwuczłonowych na linii 1, a także na linii 18 do 2020 roku, gdzie rozpoczęto z powrotem eksploatację autobusów przegubowych. Wszystkie linie obsługujące autobusy przegubowe realizowane są przez KZK jedynie w dni robocze. W dni powszednie, na linii 9 autobusy przegubowe kursują każdego dnia tygodnia.
Po czterech latach eksploatacji autobusów dwuczłonowych, KZK wzbogaciło swoją flotę o dwa niskopodłogowe autobusy Solaris Urbino 12 drugiej generacji. W 2005 roku zakupy dotyczyły używanych autobusów MAN, a także nowych modeli MAN Lion’s City T. W 2018 roku flota zyskała dwa fabrycznie nowe niskopodłogowe autobusy Volvo oraz nowe pojazdy Mercedes-Benz. W 2019 roku przyjechały dwa nowe autobusy hybrydowe Volvo oraz nowe modele Solaris Urbino 12 i 18 z poprawionym silnikami, co znacznie wpłynęło na modernizację floty. W 2022 roku ogłoszono przetarg na dostawę 20 autobusów elektrycznych z Chin, z nadzieją na lepszą przyszłość KZK.
Każdy z autobusów KZK ma przypisany numer boczny w zakresie od 001 do 199, a nowoczesne pojazdy Solaris, Mercedes-Benz oraz Volvo, wyprodukowane po 2010 roku, posiadają oznaczenia od 200 do 299, przy czym modele jednoczłonowe mają zakres 200-249, a przegubowe 250-299.
Linie
Obecnie KZK Białystok obsługuje 15 linii autobusowych. W ich skład wchodzi 6 linii podmiejskich, a także jedna linia, która jest przeznaczona do przewozu na cmentarz. Ponadto w przeszłości obsługiwano także linię 15BIS, która kursowała na trasie Dojlidy Górne – Halicka, ale jej kursy zostały przejęte przez wydłużoną linię 15.
Linie zwykłe
W poniższej tabeli zaprezentowane są linie normalne. Komórki wyróżnione na szaro przedstawiają linie podmiejskie. Pojazdy, które obsługują te linie w Białymstoku, mogą dojeżdżać również do miejscowości znajdujących się niedaleko miasta, w odległości do 15 kilometrów.
Linia | Trasa linii według pętli | Wersje autobusów dla linii | ||
Pętla początkowa | Pętla końcowa | Autobusy członowe | Autobusy przegubowe | |
1 | Sikorskiego | Zaścianki / Grabówka, Kościół / Sowlany / Grabówka, Pomnik | _ | tylko dni powszednie |
---|---|---|---|---|
7 | Przędzalniana / Fasty | Piastowska | _ | tylko dni powszednie |
9 | Wiślana / Wysockiego | C. H. Auchan / Produkcyjna | _ | _ |
13 | Osiedle Dojlidy | Warzywna | _ | _ |
15 | Elektrociepłownia / Białostoczek | Dojlidy Górne / Halicka | _ | _ |
18 | Warzywna | Narodowych Sił Zbrojnych | _ | tylko dni powszednie |
29 | Żyzna, Cmentarz Farny | Gajowa, Os. Dziesięciny | _ | _ |
30 | al. Piłsudskiego, Sienkiewicza | Dojlidy Górne | _ | _ |
101 | Sienkiewicza, Rzeka Biała | Kuriany | _ | _ |
103 | Branickiego, Piastowska | Choroszcz, Cmentarz | _ | tylko dni powszednie |
108 | al. Piłsudskiego, Pałacowa | Karakule, Cmentarz / Nowodworce / Wasilków | _ | _ |
109 | al. Piłsudskiego, Sienkiewicza | Niewodnica Nargilewska | _ | _ |
111 | al. Piłsudskiego, Pałacowa | Ciasne | _ | _ |
112 | Sienkiewicza, Rzeka Biała | Stadion Miejski / Olmonty | _ | _ |
113 | Al. Jana Pawła II, Wierzbowa | Choroszcz, Niepodległości | _ | _ |
126 | Produkcyjna | Dobrzyniewo Duże | _ | _ |
Linie cmentarne
Linie te funkcjonują jako dodatkowe połączenia. Autobusy obsługujące te trasy kursują wyłącznie w okresie święta zmarłych, które przypada na 1 listopada.
Linia | Trasa linii według pętli | |
Pętla początkowa | Pętla końcowa | |
C6 | Plac NZS | Dojlidy Cmentarz |
---|
Tabor
Obecny
Autobusy jednoczłonowe
W zbiorze taboru komunikacyjnego znajdują się autobusy jednoczłonowe, których szczegółowe informacje są przedstawione w poniższej tabeli.
Rodzaj autobusu | Rok produkcji | Eksploatacja od roku | Numery boczne | Ilość (wg typu) | Ilość (wg marki) | ||
Producent | Model | ||||||
MAN | NL273 Lion’s City | 2006–2007 | 2006 | 125–127 | 3 | 3 | |
Mercedes-Benz | O628 Conecto | 2018 | 2018 | 233–235 | 3 | 3 | |
Solaris | Urbino 12 | III generacja | 2010–2012 | 2010 | 200–230 | 31 | 33 |
IV generacja | 2019 | 2019 | 238–239 | 2 | |||
Volvo | 7900 Hybrid | 2018–2020 | 2018 | 231–232, 236–237, 240–241 | 6 | 6 | |
Yutong | E12 | 2023 | 2023 | 001–006 | 6 | 6 |
Autobusy przegubowe
Wśród autobusów przegubowych, tabor oferuje różne modele, które spełniają wymagania pasażerów. Szczegóły dotyczące tych pojazdów można znaleźć w odpowiedniej tabeli.
Typ autobusu | Rok produkcji | Eksploatacja od roku | Numery boczne | Liczba (wg typu) | Liczba (wg marki) | ||
Marka | Model | ||||||
Solaris | Urbino 18 | III generacja | 2010–2011, 2015 | 2010 | 136–138, 250–255 | 9 | 18 |
IV generacja | 2019–2020 | 2019 | 256–264 | 9 |
Autobusy wycofane
W przeszłości firma eksploatowała również wiele innych modeli autobusów, które zostały już wycofane z codziennej obsługi. Obszerny przegląd tych pojazdów jest dostępny w tabelach poniżej.
Rodzaj autobusu | Rok produkcji | Eksploatacja od | Rok wycofania | Ilość | Numery boczne | |
Producent | Typ | |||||
Autosan | H9-20.41 | 1988–1995 | 2006 | 2010 | 6 | 121, 131–135 |
Heuliez | O305 | brak informacji | 1993 | 1995?-2001 | 4 | 075–078 |
Ikarus | 280/A | 1983 | 1991 | 2021 | 1 | (brak) |
Jelcz | 120M | 1991–1994 | 1992 | 2006–2011 | 6 | 070–074, 079 |
120MM/1 | 1995 | 1996 | 2011–2012 | 6 | 080–085 | |
120MM/2 | 1999 | 1999 | 2016–2020 | 10 | 099–108 | |
PR110M | 1984–1991 | 1991 | 1991–2023 | 76 | 001–067, 086–088, 093–098 | |
T120 | 1992 | 1992 | 2008–2010 | 2 | 068–069 | |
M121M | 1997 | 1997 | 2012 | 4 | 089–092 | |
MAN | EL283 Lion’s City | 2005 | 2005 | 2020 | 1 | 120 |
NL202 | 1992–1993 | 2005 | 2011–2012 | 2 | 118–119 | |
NL273 Lion’s City | 2006–2007 | 2006 | 2023 | 6 | 122–124, 128–130 | |
NG272 | 1992 | 2004 | 2009 | 1 | 116 | |
NG312 | 2000 | 2000 | 2019 | 5 | 109–113 | |
Mercedes-Benz | O100 | 1995 | 2004 | 2010 | 1 | 117 |
Solaris | Urbino 12 II generacja | 2004 | 2004 | 2020 | 2 | 114–115 |
Statystyka
Analizując obecny stan taboru, warto przyjrzeć się statystykom, które prezentują ogólną liczbę pojazdów oraz ich klasyfikację według różnych kryteriów.
Ogólne informacje | Liczba | Stan na | |||
Rodzaj autobusu | Razem | ||||
Jednoczł. | Przegubowy | Inny | |||
Liczba typów pojazdów | 6 | 1 | 0 | 7 | 4.07.2023 |
Liczba wszystkich pojazdów | 57 | 18 | 0 | 75 | |
Liczba usuniętych pojazdów | 112 | 6 | 10 | 128 | |
Struktura taboru (według wersji) (%) | 76% | 24% | 0% | ||
Struktura taboru (według marek) (%) | Solaris – 68% MAN – 11% Volvo – 8% Yutong – 8% Mercedes-Benz – 4% Jelcz – 1% | ||||
Udział autobusów niskopodł. we flocie | 98,6% | ||||
Udział pojazdów używanych | 0,00% | ||||
Średni wiek pojazdów | 9,66 |
Informacje ogólne | Marka oraz model pojazdu | Numer boczny | Ilość | Data stanu |
Ostatni dodany pojazd jednoczłonowy | Yutong E12 | 001–006 | 6 | 4 lipca 2023 |
Ostatni dodany pojazd przegubowy | Solaris Urbino 18 IV generacja | 263–264 | 2 | 28 czerwca 2023 |
Ostatni wycofany pojazd | MAN Lion’s City NL273 | 130 | 1 | 4 lipca 2023 |
Autobus będący podstawą taboru | Solaris Urbino 12 | 200–230, 238–239 | 33 | 28 czerwca 2023 |
Przypisy
- Białystok kupuje 20 elektrobusów ze stacjami ładowania - Transport Publiczny [online], transport-publiczny.pl [dostęp 23.04.2024 r.]
- Białystok wybrał dostawcę 20 elektrobusów - Transport Publiczny [online], transport-publiczny.pl [dostęp 23.04.2024 r.]
- Elektrobusy już wkrótce na drogach Białegostoku! Trwa odbiór dwudziestu pojazdów i stacji ładowania. Zasięg nowych autobusów to około 350 km [online], Kurier Poranny, 03.07.2023 r. [dostęp 03.07.2023 r.]
- Ikarus uratowany. Będzie jeździł po Białymstoku Białystok | ddb24.pl [online], ddb24.pl [dostęp 17.05.2021 r.]
- Nowe hybrydowe autobusy w Białymstoku. Dostarczy je Volvo. BKM rozpoczyna zakupy nowego taboru [ZDJĘCIA] - NaszeMiasto.pl [online], bialystok.naszemiasto.pl [dostęp 05.10.2018 r.]
- RafałR. Górski RafałR., Samorządność na przekór wszystkim [online], ozzip.pl, 2008 [dostęp 30.03.2021 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
PhotoAid | Białostocka Spółdzielnia Mieszkaniowa | Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne | Green Star (wytwórnia płytowa) | Biazet | Electrum Holding | Podlaska Komunikacja Samochodowa Nova | Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej | Fabryka Przyrządów i Uchwytów „Bison-Bial” | Wydawnictwo Studio Astropsychologii | MispolOceń: Komunalny Zakład Komunikacyjny