Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. znane jako KPKM Białystok jest ważnym elementem systemu transportu w tym mieście.
To przedsiębiorstwo pełni rolę jednego z głównych przewoźników, oferując kompleksowe usługi w zakresie pasażerskiego transportu zbiorowego, co jest kluczowe dla mieszkańców oraz gości Białegostoku.
Historia
Geneza i struktura firmy
Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (KPKM) powstało 2 września 1991 roku, jako wynik decyzji podjętej przez Radę Miasta oraz ustaleń, które nastąpiły po strajku pracowników MPK Białystok. Warto zaznaczyć, że KPKM współdziała z dwiema innymi jednostkami, czyli KZK oraz KPK. Od wielu lat, spółka ta wyróżnia się w białostockim krajobrazie przewozowym dzięki posiadaniu 22 linii autobusowych, co czyni ją liderem w tej dziedzinie w regionie. Od 2007 roku własnością KPKM są także autobusy produkcji MAZ, które stanowią unikalny element floty, jako jedyne modele tej marki występujące w Polsce.
W 2006 roku firma przeszła pod organ BKM, co skutkowało oznaczeniem większości środków transportu jego logo. Reputacja przedsiębiorstwa w dziedzinie efektywności i społecznej odpowiedzialności została doceniona w 2010 roku, kiedy to otrzymało tytuł Dobra Firma 2010 w ramach ogólnopolskiego programu Liderzy Społecznej Odpowiedzialności. Przełomowym momentem w historii KPKM miały również miejsce w maju 2024 roku, kiedy to nowym Prezesem przedsiębiorstwa został Zbigniew Nikitorowicz, który wcześniej pełnił funkcję zastępcy Prezydenta Miasta Białystok.
Tabor spółki
Tabor początkowy KPKM składał się z autobusów Jelcz M11, PR110 (pojazdy jednoczłonowe) oraz Ikarus 280 (przegubowe). W przeszłości firma posiadała także używane autobusy marek takich jak Setra i Heuliez, które były użytkowane do około 2001 roku. Od 1992 roku, KPKM regularnie wzbogacał swoje zaplecze autobusowe o nowe pojazdy Jelcz, dostosowując się do rosnących potrzeb komunikacyjnych miasta. W 1995 roku do floty dołączyły trzy nowe autobusy Mercedes-Benz O405N, które wciąż są eksploatowane. Trzy lata później, zaliczył się również przyrost taboru o 6 egzemplarzy Jelcz M121M, a następnie 6 pojazdów modelu 120MM/2.
W 1998 roku pokazano pierwsze autobusy marki MAN, co zakończyło użytkowanie pojazdów Setra i Heuliez. W 2004 roku, KPKM wprowadziło do swojego taboru dwa przegubowe Solaris Urbino II generacji, a rok później na ulice Białegostoku wyruszyły nowe niskowejściowe autobusy MAN Lion’s City T oraz dwa Mercedes-Benz O345G Conecto. Od 2006 do 2007 roku spółka wzbogaciła swoją flotę o 17 nowych autobusów MAN Lion’s City oraz 6 sztuk MAN Lion’s City G. W ostatnich latach, KPKM sukcesywnie modernizuje tabor, wprowadzając autobusy elektryczne oraz nowe modele Solaris, znacznie podnosząc standard usług.
W latach 2011–2012 firma przyjęła 16 nowych autobusów Solaris, co przyczyniło się do wycofania starszych modeli MAN i Mercedes. W 2015 roku do floty dołączyły również fabrycznie nowe minibusy Iveco, które służą do transportu pasażerów na liniach gminnych oraz w godzinach nocnych. Równocześnie w 2016 roku zakupiono pierwsze Solarisy Urbino IV generacji, które trafiły do KPKM pod koniec sierpnia. W 2018 roku spółka wzbogaciła się o Autobusy Mercedes-Benz Conecto G LF, które z powodzeniem zastąpiły wysłużone modele.
Do września 2019 roku do KPKM dostarczono 5 nowych autobusów Solaris Urbino 18 oraz 2 Urbino 12, co znacząco zmieniło układ taboru, doprowadzając do wycofania starszych modeli. W tym samym roku do floty dołączyło 5 przegubowych Solarisów Urbino 18, co także przyczyniło się do zmiany struktury taboru. Ostatecznie w 2020 roku zakończono eksploatację ostatnich autobusów MAN NG312, co zwiastuje nowy rozdział w historii KPKM.
Warto dodać, że każde z autobusów miejskich posiada specjalny numer boczny, a pojazdy nowsze, zakupione po 2010 roku, są systematycznie oznaczane innymi numerami, co pozwala na lepszą organizację i identyfikację floty.
Tabor
Obecnie flotę autobusową KPKM Białystok stanowią głównie pojazdy marki Solarisa, w tym Solaris Urbino 12, który jest jednym z najpopularniejszych modeli jednoczłonowych, oraz Solaris Urbino 18 w kategorii autobusów przegubowych. Łączna liczba tych środków transportu wynosi 60 sztuk. Warto zaznaczyć, że ostatnie dostawy obejmowały siedem pojazdów typu Solaris Urbino 8,9 LE, które miały swoją premierę w 2016 roku, a ich eksploatacja rozpoczęła się w kwietniu i maju 2024 roku. Pojazdy te posiadają numery rejestracyjne od 925 do 931.
Obecny
Autobusy jednoczłonowe
Rodzaj autobusu | Rok produkcji | Eksploatacja od roku | Liczba | Numer boczny | ||
Marka | Model | |||||
Iveco | Daily 70C17 | 2015 | 2015 | 2 | 923-924 | |
Solaris | Urbino 12 | III generacja | 2010-2012 | 2010 | 23 | 300-302, 304-323 |
IV generacja | 2019 | 2019 | 2 | 324-325 | ||
Urbino 8,9 LE | III generacja | 2016 | 2024 | 7 | 925-931 | |
Yutong | E12 | 2023 | 2023 | 6 | 007-012 | |
MAN | NL273 Lion’s City | 2007 | 2007 | 2 | 914, 916 |
Autobusy przegubowe
Rodzaj autobusu | Data produkcji | Użytkowanie od roku | Ilość | Numer boczny | ||
Producent | Typ | |||||
MAN | NG313 Lion’s City | 2006 | 2006 | 6 | 801, 803, 805-808 | |
Mercedes-Benz | O628 Conecto G LF | 2018 | 2018 | 9 | 370-378 | |
Solaris | Urbino 18 | III edycja | 2010-2012 | 2010-2012 | 20 | 350-369 |
IV edycja | 2016, 2019-2020 | 2016 | 14 | 820-823, 379-389 |
Autobusy wycofane
Typ autobusu | Rok produkcji | Eksploatacja od roku | Rok wycofania | Liczba | Numer boczny | |
Marka | Model | |||||
Gräf & Stift | NL202 | 1995 | 2008 | 2012 | 2 | 940, 943 |
Heuliez | O305 | 1980 | 1993 | 2006 | 1 | 969 |
O305G | 1979-1982 | 1992 | 1997-2002 | 5 | 865-866, 874-876 | |
Ikarus | 280 | 1978-1986, 1991 | 1991 | 1996-2010 | 61 | 801-805, 807-829, 831-858, 860-862, 864 |
Jelcz | 120M | 1992-1996 | 1992 | 2004-2010 | 9 | 950, 960-963, 967-968, 971, 979 |
120MM/1 | 1995-1997 | 1995 | 2004-2006, 2010 | 8 | 973-978, 980, 987 | |
120MM/2 | 1998 | 1998 | 2008, 2013, 2015, 2019 | 6 | 988-989, 993-997 | |
M11 | 1985-1990 | 1991 | 1997?-2010 | 44 | 901-914, 916-944 | |
M121M | 1995-1997 | 1995 | 2008-2010 | 7 | 972, 981-986 | |
PR110M | 1989 | 1991 | 2005 | 1 | 956 | |
MAN | Lion’s Coach (A13) | 2000 | 2000 | 2007 | 1 | 1000 |
EL283 | 2005 | 2005 | 2022 | 1 | 901 | |
NG272 | 1991-1992 | 2004 | 2009-2010, 2012-2013, 2017-2018 | 15 | 857, 859-860, 866-871, 874-879 | |
NG282 | 1995 | 2008 | 2017-2018 | 2 | 863, 865 | |
NG312 | 1995, 1999 | 1999, 2008 | 2009, 2013-2014, 2018-2020 | 17 | 864, 880-895 | |
NL202 | 1990-1993 | 2004 | 2010-2012 | 12 | 944-949, 951-955, 966 | |
NL222 | 1998 | 2000 | 2013 | 2 | 998-999 | |
NL273 Lion’s City | 2006-2007 | 2006 | 2023-2024 | 9 | 902-903, 905-910, 913 | |
MAZ | 103 | 2008 | 2008-2009 | 2014-2015 | 3 | 918-920 |
105 | 2007-2009 | 2007 | 2018, 2022 | 4 | 809-812 | |
Mercedes-Benz | O305G | 1983 | 2004 | 2006 | 1 | 873 |
O405 | 1991 | 2004 | 2010, 2012 | 3 | 957-959 | |
O405N | 1991-1992 | 2004 | 2009-2010, 2012 | 6 | 961, 964-965, 990-992 | |
O345G Conecto | 2005 | 2005 | 2020 | 2 | 898-899 | |
Setra | SG180 | 1977-1978 | 1993 | 1999-2001 | 7 | 867-872 |
Solaris | Urbino 18 II generacja | 2004 | 2004 | 2019, 2022 | 2 | 896-897 |
Statystyka
Podstawowe dane | Ilość | Stan na dzień | ||
Typ pojazdu | Łącznie | |||
Jednoczłonowe autobusy | Przegubowe autobusy | |||
Ilość kategorii pojazdów | 5 | 3 | 8 | 08.09.2024 |
Ilość wszystkich pojazdów | 42 | 50 | 92 | 08.09.2024 |
Ilość usuniętych pojazdów | 121 | 116 | 237 | 26.04.2024 |
Struktura floty (według wersji) (%) | 45,65% | 54,35% | – | 08.09.2024 |
Struktura floty (według producentów) (%) | Solaris – 72,83% MAN – 8,70% Mercedes-Benz – 9,78% Yutong – 6,52% Iveco – 2,17% | 08.09.2024 | ||
Procent niskopodłogowych autobusów w flocie | 97,83% | 08.09.2024 | ||
Procent używanych pojazdów | 7,6% | 08.09.2024 | ||
Średni wiek pojazdów | 10,22 lat | 08.09.2024 |
Przypisy
- KPKM chce być Dobrą Firmą 2010.
- Nowe autobusy | Wschodzący Białystok - Oficjalny Portal Miasta [online], www.bialystok.pl [dostęp 24.11.2017 r.]
- Białystok: KPKM myśli o autobusach LPG – InfoBus.
- Nocna komunikacja miejska.
- RafałR. Górski RafałR., Samorządność na przekór wszystkim [online], www.ozzip.pl, 2008 [dostęp 30.03.2021 r.]
- Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej sp. z o.o. | Lista pojazdów.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Fabryka Przyrządów i Uchwytów „Bison-Bial” | Wydawnictwo Studio Astropsychologii | Mispol | Komunalny Zakład Komunikacyjny | PhotoAid | Białostocka Spółdzielnia Mieszkaniowa | Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne | Green Star (wytwórnia płytowa) | Biazet | Electrum Holding | Podlaska Komunikacja Samochodowa NovaOceń: Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej