Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej


Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. znane jako KPKM Białystok jest ważnym elementem systemu transportu w tym mieście.

To przedsiębiorstwo pełni rolę jednego z głównych przewoźników, oferując kompleksowe usługi w zakresie pasażerskiego transportu zbiorowego, co jest kluczowe dla mieszkańców oraz gości Białegostoku.

Historia

Geneza i struktura firmy

Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (KPKM) powstało 2 września 1991 roku, jako wynik decyzji podjętej przez Radę Miasta oraz ustaleń, które nastąpiły po strajku pracowników MPK Białystok. Warto zaznaczyć, że KPKM współdziała z dwiema innymi jednostkami, czyli KZK oraz KPK. Od wielu lat, spółka ta wyróżnia się w białostockim krajobrazie przewozowym dzięki posiadaniu 22 linii autobusowych, co czyni ją liderem w tej dziedzinie w regionie. Od 2007 roku własnością KPKM są także autobusy produkcji MAZ, które stanowią unikalny element floty, jako jedyne modele tej marki występujące w Polsce.

W 2006 roku firma przeszła pod organ BKM, co skutkowało oznaczeniem większości środków transportu jego logo. Reputacja przedsiębiorstwa w dziedzinie efektywności i społecznej odpowiedzialności została doceniona w 2010 roku, kiedy to otrzymało tytuł Dobra Firma 2010 w ramach ogólnopolskiego programu Liderzy Społecznej Odpowiedzialności. Przełomowym momentem w historii KPKM miały również miejsce w maju 2024 roku, kiedy to nowym Prezesem przedsiębiorstwa został Zbigniew Nikitorowicz, który wcześniej pełnił funkcję zastępcy Prezydenta Miasta Białystok.

Tabor spółki

Tabor początkowy KPKM składał się z autobusów Jelcz M11, PR110 (pojazdy jednoczłonowe) oraz Ikarus 280 (przegubowe). W przeszłości firma posiadała także używane autobusy marek takich jak Setra i Heuliez, które były użytkowane do około 2001 roku. Od 1992 roku, KPKM regularnie wzbogacał swoje zaplecze autobusowe o nowe pojazdy Jelcz, dostosowując się do rosnących potrzeb komunikacyjnych miasta. W 1995 roku do floty dołączyły trzy nowe autobusy Mercedes-Benz O405N, które wciąż są eksploatowane. Trzy lata później, zaliczył się również przyrost taboru o 6 egzemplarzy Jelcz M121M, a następnie 6 pojazdów modelu 120MM/2.

W 1998 roku pokazano pierwsze autobusy marki MAN, co zakończyło użytkowanie pojazdów Setra i Heuliez. W 2004 roku, KPKM wprowadziło do swojego taboru dwa przegubowe Solaris Urbino II generacji, a rok później na ulice Białegostoku wyruszyły nowe niskowejściowe autobusy MAN Lion’s City T oraz dwa Mercedes-Benz O345G Conecto. Od 2006 do 2007 roku spółka wzbogaciła swoją flotę o 17 nowych autobusów MAN Lion’s City oraz 6 sztuk MAN Lion’s City G. W ostatnich latach, KPKM sukcesywnie modernizuje tabor, wprowadzając autobusy elektryczne oraz nowe modele Solaris, znacznie podnosząc standard usług.

W latach 2011–2012 firma przyjęła 16 nowych autobusów Solaris, co przyczyniło się do wycofania starszych modeli MAN i Mercedes. W 2015 roku do floty dołączyły również fabrycznie nowe minibusy Iveco, które służą do transportu pasażerów na liniach gminnych oraz w godzinach nocnych. Równocześnie w 2016 roku zakupiono pierwsze Solarisy Urbino IV generacji, które trafiły do KPKM pod koniec sierpnia. W 2018 roku spółka wzbogaciła się o Autobusy Mercedes-Benz Conecto G LF, które z powodzeniem zastąpiły wysłużone modele.

Do września 2019 roku do KPKM dostarczono 5 nowych autobusów Solaris Urbino 18 oraz 2 Urbino 12, co znacząco zmieniło układ taboru, doprowadzając do wycofania starszych modeli. W tym samym roku do floty dołączyło 5 przegubowych Solarisów Urbino 18, co także przyczyniło się do zmiany struktury taboru. Ostatecznie w 2020 roku zakończono eksploatację ostatnich autobusów MAN NG312, co zwiastuje nowy rozdział w historii KPKM.

Warto dodać, że każde z autobusów miejskich posiada specjalny numer boczny, a pojazdy nowsze, zakupione po 2010 roku, są systematycznie oznaczane innymi numerami, co pozwala na lepszą organizację i identyfikację floty.

Tabor

Obecnie flotę autobusową KPKM Białystok stanowią głównie pojazdy marki Solarisa, w tym Solaris Urbino 12, który jest jednym z najpopularniejszych modeli jednoczłonowych, oraz Solaris Urbino 18 w kategorii autobusów przegubowych. Łączna liczba tych środków transportu wynosi 60 sztuk. Warto zaznaczyć, że ostatnie dostawy obejmowały siedem pojazdów typu Solaris Urbino 8,9 LE, które miały swoją premierę w 2016 roku, a ich eksploatacja rozpoczęła się w kwietniu i maju 2024 roku. Pojazdy te posiadają numery rejestracyjne od 925 do 931.

Obecny

Autobusy jednoczłonowe

Rodzaj autobusuRok
produkcji
Eksploatacja
od roku
LiczbaNumer boczny
MarkaModel
IvecoDaily 70C17201520152923-924
SolarisUrbino 12III generacja2010-2012201023300-302, 304-323
IV generacja201920192324-325
Urbino 8,9 LEIII generacja201620247925-931
YutongE12202320236007-012
MANNL273 Lion’s City200720072914, 916

Autobusy przegubowe

Rodzaj autobusuData
produkcji
Użytkowanie
od roku
IlośćNumer boczny
ProducentTyp
MANNG313 Lion’s City200620066801, 803, 805-808
Mercedes-BenzO628 Conecto G LF201820189370-378
SolarisUrbino 18III edycja2010-20122010-201220350-369
IV edycja2016, 2019-2020201614820-823, 379-389

Autobusy wycofane

Typ autobusuRok
produkcji
Eksploatacja
od roku
Rok
wycofania
LiczbaNumer boczny
MarkaModel
Gräf & StiftNL2021995200820122940, 943
HeuliezO3051980199320061969
O305G1979-198219921997-20025865-866, 874-876
Ikarus2801978-1986, 199119911996-201061801-805, 807-829,
831-858, 860-862, 864
Jelcz120M1992-199619922004-20109950, 960-963,
967-968, 971, 979
120MM/11995-199719952004-2006, 20108973-978, 980, 987
120MM/2199819982008, 2013, 2015, 20196988-989, 993-997
M111985-199019911997?-201044901-914, 916-944
M121M1995-199719952008-20107972, 981-986
PR110M1989199120051956
MANLion’s Coach (A13)20002000200711000
EL2832005200520221901
NG2721991-199220042009-2010, 2012-2013,
2017-2018
15857, 859-860, 866-871,
874-879
NG282199520082017-20182863, 865
NG3121995, 19991999, 20082009, 2013-2014,
2018-2020
17864, 880-895
NL2021990-199320042010-201212944-949, 951-955, 966
NL2221998200020132998-999
NL273 Lion’s City2006-200720062023-20249902-903, 905-910, 913
MAZ10320082008-20092014-20153918-920
1052007-200920072018, 20224809-812
Mercedes-BenzO305G1983200420061873
O405199120042010, 20123957-959
O405N1991-199220042009-2010, 20126961, 964-965, 990-992
O345G Conecto2005200520202898-899
SetraSG1801977-197819931999-20017867-872
SolarisUrbino 18
II generacja
200420042019, 20222896-897

Statystyka

Podstawowe daneIlośćStan na dzień
Typ pojazduŁącznie
Jednoczłonowe autobusy
Przegubowe autobusy
Ilość kategorii pojazdów53808.09.2024
Ilość wszystkich pojazdów42509208.09.2024
Ilość usuniętych pojazdów12111623726.04.2024
Struktura floty (według wersji) (%)45,65%54,35%08.09.2024
Struktura floty (według producentów) (%)Solaris – 72,83%
MAN – 8,70%
Mercedes-Benz – 9,78%
Yutong – 6,52%
Iveco – 2,17%
08.09.2024
Procent niskopodłogowych autobusów w flocie97,83%08.09.2024
Procent używanych pojazdów7,6%08.09.2024
Średni wiek pojazdów10,22 lat08.09.2024

Przypisy

  1. KPKM chce być Dobrą Firmą 2010.
  2. Nowe autobusy | Wschodzący Białystok - Oficjalny Portal Miasta [online], www.bialystok.pl [dostęp 24.11.2017 r.]
  3. Białystok: KPKM myśli o autobusach LPG – InfoBus.
  4. Nocna komunikacja miejska.
  5. RafałR. Górski RafałR., Samorządność na przekór wszystkim [online], www.ozzip.pl, 2008 [dostęp 30.03.2021 r.]
  6. Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej sp. z o.o. | Lista pojazdów.

Oceń: Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej

Średnia ocena:4.51 Liczba ocen:19