UWAGA! Dołącz do nowej grupy Białystok - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Trasa Generalska w Białymstoku


Trasa Generalska, będąca ważnym elementem infrastruktury transportowej Białegostoku, została zrealizowana w latach 2009–2013 jako północna wewnętrzna obwodnica miasta. Ostateczne zakończenie budowy, które miało miejsce węźle Porosły, zostało sfinalizowane pod koniec 2020 roku. Trasa ta, prowadząca głównie obrzeżami osiedli, odgrywa kluczową rolę w połączeniach komunikacyjnych z innymi regionami Polski, będąc częścią dróg krajowych nr 8 i nr 65, które kierują w stronę Warszawy, Lublina oraz do przejść granicznych w Bobrownikach i Budzisku. Dodatkowo, droga nr 19 prowadzi do przejścia granicznego w Kuźnicy, a następnie do Grodna.

Warto wspomnieć, że ulica gen. St. Sosabowskiego, która biegnie od ul. Wasilkowskiej do ul. Kazimierza Wielkiego, przebiega jako droga wojewódzka nr 676. Trasa Generalska, w połączeniu z Trasą Niepodległości oraz ul. Konstantego Ciołkowskiego, tworzy sprawną wewnętrzną obwodnicę, ułatwiając mieszkańcom Białegostoku przemieszczanie się z jednego osiedla do drugiego.

Trasa Generalska biegnie ulicami generałów: Franciszka Kleeberga, Stanisława Maczka, Władysława Andersa, Nikodema Sulika oraz Stanisława Sosabowskiego. Jest to droga klasy GP, wyposażona w dwie jezdnie, każda z nich o szerokości dwa pasy ruchu (2x7 m), a także w drogi zbiorcze, chodniki oraz ścieżki rowerowe. Łączna długość wybudowanej trasy wynosi 12 km, a koszt realizacji inwestycji sięgnął 438 mln zł.

Węzeł Porosły

Węzeł Porosły stanowi kluczowe połączenie między drogą ekspresową S8 a Trasą Generalską, czyli drogą krajową nr 8, jak również z drogą wojewódzką nr 676, al. Jana Pawła II. Węzeł został otwarty 30 grudnia 2020 roku, co oznacza znaczący krok w kierunku usprawnienia komunikacji w tym regionie.

Fragment drogi krajowej nr 8, który biegnie przez ul. F. Kleeberga, od granicy miasta do skrzyżowania z drogą wojewódzką 676 we wsi Porosły, przeszedł kompleksową przebudowę na drogę dwujezdniową z dwoma pasami ruchu (2x7m) oraz z bezkolizyjnym węzłem. W trakcie realizacji projektu przebudowano także fragment drogi wojewódzkiej nr 676, zaczynając od Trasy Niepodległości, oraz stworzono bezkolizyjne skrzyżowanie z ul. Elewatorską.

Aby zapewnić odpowiednią dostępność dla użytkowników, wzdłuż drogi zostały wybudowane drogi zbiorcze, a na całej trasie przewidziano również możliwości komunikacji zbiorowej. Dodatkowo, stworzono chodniki i ścieżki rowerowe, co ma na celu polepszenie komfortu podróży dla pieszych i cyklistów. Całkowity koszt realizowanej inwestycji wyniósł ponad 277 mln zł.

W ramach przebudowy wykonano pięć obiektów inżynieryjnych: estakadę w ciągu drogi krajowej nr 8 w Porosłach, wiadukt na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 8 z drogą wojewódzką nr 676, estakadę nad skrzyżowaniem z ul. Elewatorską oraz dwa wiadukty nad linią kolejową nr 38 Białystok-Bartoszyce, które znajdują się w ciągu Trasą Niepodległości oraz ul. gen. F. Kleeberga.

Przebieg trasy

Gen. F. Kleeberga

W tej części Białegostoku zlokalizowane są kluczowe węzły drogowe, które ułatwiają komunikację:

  • z ulicą Przędzialnianą i H. Kołłątaja, z estakadą nad rondem mjr. Antoniego Wiszowatego,
  • z ulicą Narodowych Zbrojnych oraz Szosą Ełcką, z estakadą nad rondem Pamięci Męczeństwa Kresowian.

Gen. St. Maczka

Odrestaurowana trasa o długości ponad 4 km, której przebudowa kosztowała 158 mln zł, wprowadziła liczne udogodnienia:

  • Kompleksowe węzły komunikacyjne,
  • z ul. 1000-lecia Państwa Polskiego oraz gen. Wł. Andersa, z estakadą nad rondem im. Krzysztofa Putry prowadzącą w kierunku głównym ul. gen. St. Maczka,
  • z ul. Świętokrzyską, z estakadą nad rondem Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku ul. gen. St. Maczka,
  • Wiadukty,
  • w ul. Lodowej posiadające 1×2 pasy ruchu, chodnik oraz ścieżkę rowerową,
  • widukty nad torami PKP Białystok-Kuźnica (ul. gen. St. Maczka),
  • Most nad rzeką Białą dla drugiej jezdni,
  • oraz tunel pod rondem przy Auchan, w ciągu ul. gen. St. Maczka.

Gen. Wł. Andersa

W latach 2012-2013 przeprowadzono modernizację ul. gen. Wł. Andersa, której rezultatem są nowe węzły komunikacyjne oraz infrastrukturę inżynieryjną:

  • Węzeł z aleją Tysiąclecia Państwa Polskiego, estakada nad rondem im. Krzysztofa Putry. Główna droga to ul. gen. Andersa,
  • węzeł z ulicą Bitwy Białostockiej (dawniej I Armii Wojska Polskiego), z estakadą nad rondem Pamięci Bieżeństwa 1915 roku,
  • węzeł z Wasilkowską, z tunelem pod rondem Arcybiskupa gen. Mirona Chodakowskiego, kierunek główny to ul. gen. Wł. Andersa,
  • przejście podziemne dla pieszych łączące giełdę rolną z drugą stroną arterii,
  • oraz kładka dla pieszych w okolicy węzła z Wasilkowską.

Gen. St. Sosabowskiego

Ul. gen. Sosabowskiego, zbudowana w 2013 roku, zawiera skrzyżowanie jednopoziomowe z ul. 42 Pułku Piechoty, które jest wyposażone w sygnalizację świetlną działającą na głównym kierunku ul. gen. Sosabowskiego.

Gen. N. Sulika

Także powstała w 2013 roku ul. gen. N. Sulika, wzbogacona o następujące węzły komunikacyjne:

  • Węzeł z ulicą Kazimierza Wielkiego, z estakadą nad rondem Żołnierzy Wyklętych, prowadzącą w kierunku głównym ul. gen. Sulika,
  • skrzyżowania z sygnalizacją świetlną z ulicą Dolistowską oraz K. Ciołkowskiego,
  • skrzyżowanie z ruchem okrężnym (rondo Powstania Styczniowego) w Zaściankach – to tutaj kończy się trasa Generalska od wschodu.

Przypisy

  1. Uchwała nr XXI/276/2020 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 28.09.2020 r. [online], Poz. 4167 z 2020 r., Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego, 07.10.2020 r.
  2. a b c d Węzeł Porosły – finał inwestycji [online], Białystok - Oficjalny Portal Miasta [dostęp 30.12.2020 r.]
  3. Węzeł Porosły. Miasto w końcu podpisało umowę na budowę połączenia S8 i trasy generalskiej. Poranny.pl, 08.2018 r. [dostęp 15.03.2019 r.]
  4. Przebudowa ul. Gen. Maczka. Białystok.pl, 11.2011 r. [dostęp 15.03.2019 r.]
  5. Projekty planowane w ramach „Rozwój Polski Wschodniej” na lata 2007–2013. bialystok.pl.

Oceń: Trasa Generalska w Białymstoku

Średnia ocena:4.69 Liczba ocen:10