Białystok pełni rolę głównej i największej stacji kolejowej w tym mieście, stanowiąc kluczowy węzeł transportowy w regionie. Zlokalizowana na osiedlu Młodych, przy ulicy Kolejowej 11, stacja ta jest nie tylko istotnym punktem na mapie komunikacyjnej Białegostoku, ale również ważnym miejscem dla podróżnych z całego województwa podlaskiego.
Według klasyfikacji PKP, ta stacja posiada kategorię Dworca Wojewódzkiego, co podkreśla jej znaczenie w systemie kolejowym naszego kraju. Dzięki temu, podróżni mogą korzystać z licznych połączeń oraz nowoczesnych udogodnień dostępnych na dworcu.
Ruch pasażerski
W kontekście ruchu pasażerskiego stacji kolejowej w Białymstoku, dane statystyczne dostarczają interesujących informacji na temat wzorców korzystania z transportu kolejowego w kolejnych latach.
Rok | Roczna wymiana | Dzienna wymiana pasażerska | lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 2 370 000 | 6 500 | 37 |
2018 | 2 480 000 | 6 800 | 33 |
2019 | 2 660 000 | 7 300 | 35 |
2020 | 1 610 000 | 4 400 | 36 |
2021 | 1 790 000 | 4 900 | 41 |
2022 | Brak danych | 6 500 | 51 |
Charakterystyka
Białystok stanowi kluczowy węzeł kolejowy regionu podlaskiego, pełniąc istotną rolę w krajowym systemie transportu kolejowego.
Na jej trasie przebiega międzynarodowa linia kolejowa łącząca Warszawę z Białymstokiem oraz Wilnem i Petersburgiem. Ta linia jest częścią projektu Rail Baltica, który ma na celu poprawę połączeń kolejowych w regionie bałtyckim.
Stacja dysponuje nowoczesnym budynkiem dworcowym, w którym znajdują się kasy biletowe i automaty do zakupu biletów. Można tu również znaleźć cztery zadaszone perony, a także halę peronową oraz wiatę, co zwiększa komfort oczekiwania na pociąg.
Do stacji prowadzą dwa nieczynne przejścia podziemne, które w przeszłości były wykorzystywane przez pasażerów. Na terenie stacji znajduje się także wieża wodna, która niegdyś pełniła ważną funkcję w obsłudze pociągów, a także górka rozrządowa, która już nie jest używana.
Łączna długość torów wynosi aż 42 km, co czyni tę stację jedną z większych w Polsce, znaną z zastosowania sygnalizacji kształtowej. Ruch kolejowy na stacji jest zarządzany przez nastawnię dysponującą o symbolu „Bł”, w której działa Lokalne Centrum Sterowania, odpowiedzialne za koordynację wszystkich operacji kolejowych.
Historia
Budynek stacji kolejowej został zbudowany w wyniku realizacji linii warszawsko-petersburskiej w roku 1861. Już we wrześniu 1862 roku przyjechał do Białegostoku pierwszy pociąg osobowy, który pokonał całą trasę z Warszawy do Petersburga. W miarę jak liczba przewozów rosła pod koniec XIX wieku, dworzec przeszedł istotną rozbudowę. Niestety, w trakcie I wojny światowej obiekt został zniszczony przez wojska rosyjskie w trakcie ich odwrotu. Po zakończeniu konfliktu wojennego dworzec odbudowano.
W kontekście II wojny światowej, stacja również nie miała łatwego życia, gdyż została zbombardowana, a mimo powojennej odbudowy oraz późniejszych remontów, nie zdołała już odzyskać swojej poprzedniej świetności. W tutejszej parowozowni w sierpniu 1977 roku stacjonowały lokomotywy serii OKl27, Ol49, Ty2, Ty45 oraz Pt47.
W roku 1989 PKP rozpoczęły zakrojone na szeroką skalę prace modernizacyjne dworca, które zajęły aż 14 lat. Uroczystość otwarcia odnowionego budynku miała miejsce 28 listopada 2003 roku. W rankingu Gazety Wyborczej z roku 2008, dworzec PKP w Białymstoku zdobył tytuł najpiękniejszego dworca w Polsce, wyprzedzając obiekty w Lublinie oraz Częstochowie, otrzymując 71 punktów na 100 możliwych.
8 listopada 2010 roku miało miejsce poważne zdarzenie w postaci wypadku kolejowego na stacji. Następnie, 22 października 2018 roku, PKP podpisały umowę z Budimexem na kompleksową przebudowę stacji wraz z pobliskim placem. Już na początku listopada bieżącego roku rozpoczęto prace budowlane, a 4 stycznia uruchomiono tymczasowy dworzec kontenerowy. Finalnie, po przeprowadzeniu prac remontowych, dworzec oddano do użytku 1 października 2020 roku.
Warto zaznaczyć, że 28 lipca 2021 roku dworzec zyskał imię Danuty Siedzikówny „Inki”, co podkreśla jego znaczenie nie tylko jako węzła kolejowego, ale także jako symbolu lokalnej historii i kultury.
Linie kolejowe
W obrębie transportu kolejowego w Białymstoku działają różnorodne linie kolejowe, które pełnią istotne funkcje komunikacyjne w regionie. Oto najważniejsze z nich:
- 6 Zielonka – Białystok – Kuźnica Białostocka, długość: 220,2 km; linia została otwarta 18 maja 1862 roku. Jest to jednotorowa linia szerokotorowa o prześwicie 1524 mm. Zmiana szlaku na normalnotorowy miała miejsce w 1918 roku, a elektryfikacja odbyła się w okresie od 23 marca 1952 do 10 września 1986,
- 38 Białystok – Ełk – Korsze – Głomno, długość: 235,1 km; budowa trwała od 1866 do 1872 roku, a linie otworzono w styczniu 1873. Odcinek Białystok – Ełk na długości 103 km był dwutorowy jedynie do początku 1945 roku. Odcinek do Ełku został zelektryfikowany w grudniu 1990, a od czerwca 2002 przewozy pasażerskie odbywają się tylko na 202 km odcinku Białystok – Korsze,
- 32 Czeremcha – Białystok, długość: 76,1 km; linia ta została otwarta w styczniu 1874 roku. Była dwutorowa tylko do zakończenia II wojny światowej i nie jest zelektryfikowana,
- 37 Białystok – Zubki Białostockie, długość: 47,1 km; otwarcie odbyło się 5 grudnia 1886 roku. Linia jest jednotorowa na całej długości oraz niezelektryfikowana. Sezonowy ruch pasażerski na odcinku Białystok-Waliły został reaktywowany 2 lipca 2016 roku, natomiast ruch towarowy odbywa się wyłącznie na odcinku Białystok – Białystok Fabryczny. Do 10 grudnia 2012 roku również na odcinku Białystok Fabryczny – Waliły,
- 515 Białystok – Białystok Starosielce, długość: 1,915 km. Linia czynna jest w ruchu pasażerskim i towarowym,
- 516 Białystok R7 – Białystok Starosielce, długość: 1,916 km. Jest nieczynna zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym,
- 556 Białystok R602 – Białystok R41, linia aktywna tylko w ruchu towarowym,
- 836 Białystok R23 – Białystok R197, częściowo wykorzystywana do jazd manewrowych w stacji, obsługująca grupę torów 21-31 oraz dojazd do punktów PKP Cargo i POLREGIO,
- 837 Białystok R32 – Białystok R126, linia ta jest czynna w ruchu towarowym.
Perony
Na stacji kolejowej w Białymstoku można znaleźć cztery perony, które mają różne charakterystyki i funkcje.
- peron 1 (częściowo wyspowy) – czynny,
- peron 2 (wyspowy) – czynny,
- peron 3 (wyspowy) – czynny,
- peron 4 (jednokrawędziowy) – czynny.
Otoczenie
W otoczeniu dworca kolejowego można dostrzec wiele istotnych punktów. Znajduje się tam dworzec autobusowy, urząd pocztowy oraz przystanki komunikacji miejskiej i regionalnej, co pozwala na łatwy dostęp do różnych części miasta. Dodatkowo, w pobliskiej okolicy dostępny jest bazar „Madro”, a także sklepy spożywcze i kioski, co czyni to miejsce wygodnym dla podróżnych oraz mieszkańców.
Warto również wspomnieć, że od 1995 roku do 17 kwietnia 2018 roku przed budynkiem dworca znajdował się wąskotorowy parowóz Borsig Brigadelok Tx201 (HF) o numerze fabrycznym 10312. Towarzyszył mu wagon na tor o szerokości 600 mm, w którym funkcjonował „Bar Ciuchcia”. Obecnie tabor ten został przewieziony i ustawiony w Prostkach.
Dojazd do dworca
- autobusami komunikacji miejskiej: 1, 2, 4, 10, 11, 14, 18, 21, 29, 103,
- rowerem miejskim Białostockiej Komunikacji Rowerowej BikeR – stacja 8517 Kolejowa/PKP.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- a b c d Urząd TransportuU.T. Kolejowego Urząd TransportuU.T., Przewozy pasażerskie [online], Portal statystyczny UTK [dostęp 20.02.2023 r.]
- Przystanek nr inw. 159 - Dworzec PKP [online], Białostocka Komunikacja Miejska [dostęp 11.02.2023 r.]
- Dworce czynne na 28.02.2021 [PDF], PKP, 28.02.2021 r. [dostęp 11.04.2021 r.]
- Dworzec Białystok imienia Danuty Siedzikówny „Inki” [online], Wrota Podlasia [dostęp 19.09.2021 r.]
- WitoldW. Urbanowicz, PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca Białystok [online], Transport Publiczny [dostęp 26.10.2018 r.]
- WitoldW. Urbanowicz, Białystok: Dworzec tymczasowy otwarty. Teraz czas na remont starego budynku [online], Transport Publiczny, 04.01.2019 r. [dostęp 04.01.2019 r.]
- Wirtualna Polska MediaW.P.M. S.A, Białystok, 08.11.2010 r. - Największe katastrofy kolejowe w Polsce [online], wiadomosci.wp.pl, 04.03.2012 r. [dostęp 06.04.2019 r.]
- Dworzec w Białymstoku otwarty dla podróżnych [online], pkp.pl [dostęp 02.10.2020 r.]
- Ogólnopolska Baza Kolejowa. [dostęp 22.01.2009 r.]
- Pociągi REGIO wracają do Walił [online], Przewozy Regionalne, 28.06.2016 r. [dostęp 02.07.2016 r.]
- 100-letnia lokomotywa odjechała sprzed dworca w Białymstoku [zdjęcia] [online], Polskie Radio Białystok [dostęp 17.04.2018 r.]
- Wciaz pod para... | [online], Polskie Parowozy [dostęp 01.09.2020 r.]
- EmiliaE. Romaniuk, Nasz kolejowy dworzec to cudo [online], „Gazeta Wyborcza”, 21.08.2008 r. [dostęp 15.01.2011 r.]
- Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r. [online], Urząd Transportu Kolejowego [dostęp 30.01.2020 r.]
- Stalowe Szlaki nr 2/2018
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Zajezdnia Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Białymstoku | Białystok Zielone Wzgórza | Dworzec autobusowy w Białymstoku | Białystok Starosielce | Białystok Bacieczki | Białystok Fabryczny | Białystok Nowe MiastoOceń: Białystok (stacja kolejowa)