Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej


Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej jest jednym z kluczowych wydziałów tej uczelni, która dysponuje bogatą ofertą edukacyjną w różnych obszarach inżynierii. Więcej informacji można znaleźć na stronie Politechniki Białostockiej.

Jednym z głównych celów Wydziału Mechanicznego jest kształcenie wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy będą w stanie sprostać wymaganiom dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.

Historia

Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej ma bogatą historię, która sięga połowy XX wieku. Powstał jako jeden z dwóch wydziałów Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej dla pracujących, która została założona na mocy zezwolenia Ministra Oświaty z dnia 24 listopada 1949 roku, i była prowadzona przez Naczelną Organizację Techniczną od 1 grudnia 1949 roku. Oznacza to, że jest to jeden z najstarszych wydziałów obecnej Politechniki Białostockiej.

Inicjatywa stworzenia wyższej uczelni technicznej w Białymstoku została podjęta przez Oddział Naczelnej Organizacji Technicznej, którym kierował mgr inż. Karol Białkowski, a sekretarzem był Stefan Kuryłek. Ich działania zdobyły wsparcie ze strony lokalnych władz administracyjnych i politycznych, ponieważ region ten dotkliwie odczuwał niedobór inteligencji technicznej, co było niezbędne do realizacji planów odbudowy oraz rozwoju zakładów przemysłowych w województwie białostockim.

Już 29 grudnia 1949 roku Minister Oświaty zatwierdził statut Prywatnej Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej, a 1 lutego 1950 roku zainaugurowano zajęcia dydaktyczne na Wydziałach Mechanicznym i Elektrycznym. Wówczas 54 osoby rozpoczęły studia na Wydziale Mechanicznym. Spośród pierwszych wykładowców, którzy zostali zakwalifikowani przez Komisję Naukowo-Opiekuńczą, należy wymienić m.in. mgr inż. Karola Białkowskiego, inż. Sergiusza Nikitina, mgr inż. Mariana Poniatowskiego oraz mgr inż. Jana Rangla. W początkowym okresie działalności uczelni zatrudniano jedynie nielicznych pracowników pełnoetatowych.

Warto wspomnieć, że studentami byli w przeważającej części pracownicy białostockich zakładów przemysłowych, pochodzący głównie z robotniczych lub wiejskich środowisk. Mimo że wielu z nich zajmowało kierownicze stanowiska, to brakowało im odpowiednich kwalifikacji teoretycznych oraz technicznych. Dlatego też ustalono wyraźne priorytety uczelni. Niestety, nadmierne obciążenie pracą zawodową utrudniało studentom uczestnictwo w zajęciach i osiąganie dobrych wyników w nauce.

W dniu 8 maja 1956 roku zawarto historyczne porozumienie między Wieczorową Szkołą Inżynierską i Politechniką Warszawską, która zobowiązała się do wspierania białostockiej uczelni w kwestiach dydaktycznych i naukowych. To porozumienie odegrało kluczową rolę w umacnianiu pozycji Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej, a zwłaszcza Wydziału Mechanicznego, do czego przyczynili się profesorowie Politechniki Warszawskiej: Ludwik Uzarowicz i Tadeusz Puff.

Na dzień 1 października 1964 roku Wieczorowa Szkoła Inżynierska przekształciła się w Wyższą Szkołę Inżynierską, co umożliwiło Wydziałowi Mechanicznemu wprowadzenie dziennych oraz zaocznych programów studiów inżynierskich. W roku 1967 powstała druga specjalność na wydziale, dotycząca maszyn i urządzeń rolniczych, a w roku 1972 rozpoczęła działalność specjalność z zakresu maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego.

W marcu 1972 roku Wydział Mechaniczny został podzielony, tworząc Wydział Maszyn i Urządzeń Rolniczych, a w lipcu 1974 roku te jednostki połączono w Instytut Mechaniki, który w 1973 roku uruchomił dzienne studia magisterskie na kierunku mechanika. Na początku lat osiemdziesiątych przekształcono ten kierunek na mechanika i budowa maszyn. W ramach instytutu kształcono inżynierów mechaników oraz magistrów inżynierów mechaników w trzech specjalnościach: technologia maszyn, maszyny i urządzenia rolnicze oraz maszyny i urządzenia przemysłu spożywczego.

1 października 1974 roku Wyższa Szkoła Inżynierska uzyskała status Politechniki Białostockiej, co oznaczało istotny krok w historii uczelni. Była to chwila szczególna, ukoronowująca 25-letnią obecność wyższego szkolnictwa technicznego w regionie. To wydarzenie podkreśla zaangażowanie uczelni w zapewnienia wysokiej jakości kształcenia.

Politechnika Białostocka, kontynuując tradycje Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej, już w 1974 roku umożliwiła absolwentom podnoszenie swoich kwalifikacji na dwuletnich studiach magisterskich. Stale rozwijający się Wydział Mechaniczny zdobył w dniu 5 kwietnia 1989 roku uprawnienia do nadawania stopnia doktora nauk technicznych w dziedzinie budowy i eksploatacji maszyn, oraz w 2005 roku w dziedzinie mechaniki. Dalszy rozwój kadry naukowej umożliwił uzyskanie w 2006 roku uprawnień do nadawania stopnia doktora habilitowanego w tych samych dziedzinach.

W wyniku ewaluacji działalności naukowej i badawczo-rozwojowej, przeprowadzonej przez Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych zleconej przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w latach 2013 i 2017, Wydział Mechaniczny uzyskał wysoką kategorię A.

Najświeższe wyniki ewaluacji przeprowadzonej przez Ministera Edukacji i Nauki w 2022 roku przyznały Politechnice Białostockiej kategorię naukową A w dyscyplinie inżynieria mechaniczna oraz B+ w dziedzinie inżynierii biomedycznej realizowanej na Wydziale Mechanicznym. Decyzje te są efektem ewaluacji jakości działalności naukowej w oparciu o ustawę o szkolnictwie wyższym i nauce, obejmującej lata 2017–2021.

Położenie

Wydział Mechaniczny znajduje się w zachwycającym miejscu, stanowiącym integralną część laboratorium i doświadczeń akademickich. Jest jednym z kluczowych wydziałów Politechniki Białostockiej, usytuowanym w kampusie uczelni, na ulicy Wiejskiej 45.

Kierunki

„Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej jest miejscem, gdzie studenci mają możliwość kształcenia się na czterech specjalistycznych kierunkach.

W ramach studiów I stopnia oferowane są następujące programy:

  • Mechanika i Budowa Maszyn,
  • Automatyka i Robotyka,
  • Inżynieria Biomedyczna,
  • Mechatronika.

Dodatkowo, studia II stopnia również obejmują te same dziedziny:

  • Mechanika i Budowa Maszyn,
  • Automatyka i Robotyka,
  • Inżynieria Biomedyczna,
  • Mechatronika.

Wydział posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych, a konkretnie:

  • doktora w dyscyplinach takich jak mechanika, budowa i eksploatacja maszyn, biocybernetyka i inżynieria biomedyczna, a także automatyka i robotyka,
  • doktora habilitowanego w zakresie mechaniki oraz budowy i eksploatacji maszyn.

Koła naukowe

Na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej studenci angażują się w różnorodne projekty, a ich aktywności są w dużej mierze realizowane w ramach Studenckich Kół Naukowych. Politechnika Białostocka oferuje szereg organizacji studenckich, które rozwijają pasje i umiejętności młodych inżynierów.

Wśród tych organizacji znajdują się:

  • SKN AUTO-MOTO-CLUB, sekcja CerberMotorsport,
  • KN BioInvention,
  • KN Robotyków,
  • Lotnicze Koło Naukowe,
  • Mechatronix,
  • SKN ORTHOS,
  • Plast-Mech,
  • SKN Eko-Energetów.

Uczestnicy kół naukowych rozwijają swoje zainteresowania w dziedzinach takich jak motoryzacja, robotyka, lotnictwo oraz inżynieria biomedyczna. Studenci, którzy aktywnie uczestniczą w pracach tych kół, angażują się w różnorodne projekty badawcze oraz realizują własne pomysły, budując m.in.:

  • pojazdy samochodowe,
  • roboty mobilne,
  • bezzałogowe obiekty latające,
  • wózki inwalidzkie,
  • protezy,
  • urządzenia terapeutyczne.

Członkowie kół naukowych mają również możliwość uczestnictwa w konferencjach, wystawach oraz targach, co dodatkowo rozwija ich umiejętności i kontakty zawodowe. Na przykład, w 2013 roku zespół Hyperion Team, złożony z studentów Wydziału Mechanicznego, wziął udział w międzynarodowych zawodach University Rover Challenge (URC), organizowanych przez The Mars Society w USA, zdobywając pierwsze miejsce z ich projektem „Hyperion 2”.

Historia budowy bolidów na tym wydziale sięga 2013 roku, gdy drużyna Cerber Motorsport, działająca w ramach koła AUTO-MOTO-CLUB, skonstruowała osiem pojazdów, które startowały w zawodach Formula Student, osiągając przy tym wysokie lokaty.

Władze

W strukturze Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej znajdują się ważne role kierownicze, które mają na celu zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz rozwój współpracy naukowej. W skład władz Wydziału wchodzą następujące osoby:

StanowiskoNazwisko
Dziekanprof. dr hab. inż. Michał Kuciej
Prodziekan ds. Rozwoju i Współpracydr Izabela Senderacka
Prodziekan ds. Studenckich i Kształceniadr inż. Adam Bajkowski

Przypisy

  1. Kierunki studiów I stopnia [online], Wydział Mechaniczny PB [dostęp 24.04.2023 r.]
  2. Kierunki studiów II stopnia [online], Wydział Mechaniczny PB [dostęp 24.04.2023 r.]
  3. O Wydziale [online], Wydział Mechaniczny PB [dostęp 10.04.2023 r.]
  4. Kierunki studiów [online], Wydział Mechaniczny PB [dostęp 24.05.2022 r.]
  5. Koła naukowe [online], Wydział Mechaniczny PB [dostęp 24.05.2022 r.]
  6. Osiągnięcia [online], Cerber Motorsport - Politechnika Białostocka [dostęp 24.05.2022 r.]
  7. Władze [online], Wydział Mechaniczny PB [dostęp 09.12.2021 r.]

Oceń: Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej

Średnia ocena:4.93 Liczba ocen:11